Universiteit gaat inzetten op verbeteren portal en app

23 mrt 2017

De Radboud Universiteit erkent dat er dingen beter kunnen met haar website en de communicatie richting studenten. Maar de website gaat niet op de schop. Eerste stappen: het verbeteren van studentenportal en -app.

Volgens Cas Spaans, lid van de studentenraad, schiet de communicatie van de Radboud Universiteit op veel fronten tekort. Hij schreef in een opiniestuk dat studenten informatie op ru.nl vaak niet kunnen vinden, en als ze het kunnen vinden, klopt de informatie soms niet. Zijn meer algemene kritiek: de universiteit mist een bredere strategie om informatie op de juiste manier, en via de juiste kanalen, bij de student te krijgen.

En dat terwijl de universiteit in het collegejaar 2015-16 juist in samenspraak met de studenten een contactstrategie heeft opgesteld, reageert universiteitswoordvoerder Martijn Gerritsen. ‘En ook nu nog wordt er zes keer per jaar met studenten overlegd wat er beter kan in de communicatie.’

Overigens erkent Gerritsen wel dat de site beter kan. ‘Daar wordt dagelijks aan gewerkt.’ De universiteit kiest er echter niet voor om de structuur van haar website volledig om te gooien – ‘dat zou een enorme inspanning zijn’. Waar de universiteit op korte termijn wel op inzet is het verbeteren van de studentenportal en -app. ‘Dat zijn quick wins: daar kunnen we met een kleinere inspanning veel winst boeken.’

In 2014 kreeg ru.nl nog een flinke make-over: het design werd vernieuwd en de site is responsive gemaakt, waardoor hij op verschillende apparaten goed te bekijken is.

App
De studentenapp is, na een stevige lobby van de studentenraad, aan het begin van dit collegejaar gelanceerd. Hij is inmiddels bijna 11.000 keer gedownload. Geen slechte score, gezien het aantal studenten dat op de Radboud Universiteit rondloopt: zo’n 20.000. De app wordt bovendien veel gebruikt: 80 procent van de studenten opent de app minimaal vier keer per week.

Dat hoge aantal verrast student Spaans. Hij had het gebruik lager ingeschat: het aantal functionaliteiten van de app is immers beperkt. ‘Je kunt er alleen maar je studievoortgang en rooster op checken. Terwijl de mogelijkheden van een app eindeloos zijn.’ Wat zouden hij en zijn collega’s in de studentenraad dan willen zien in de app? ‘Een plattegrond van de campus, bijvoorbeeld, of een functie waarin je kunt zien of er ergens een pc vrij is, of de mogelijkheid om een ruimte te huren.’

Volgens Gerritsen wil de universiteit de functionaliteiten van de app na verloop van tijd uitbreiden. Daarvoor zijn wensen van de studenten geïnventariseerd. De uitkomst daarvan laat echter nog even op zich wachten.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!