Promovendi slecht voorbereid op onderwijs

21-04-2016

Promovendi verzorgen veel werk- en hoorcolleges aan de universiteit, maar vinden dat ze daarbij te veel aan hun lot worden overgelaten. Uit een gezamenlijk onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendinetwerk Nederland blijkt dat 35 procent van 257 ondervraagde promovendi totaal onvoorbereid gaat lesgeven. De helft van hen is bovendien ontevreden over de begeleiding die ze daar later bij krijgen. De trainingen zijn erg kort. Slechts enkelen hebben een uitgebreide cursus van meerdere dagen gevolgd. Ruim 90 procent vindt dat het mogelijk zou moeten zijn om een zogeheten basiskwalificatie onderwijs (bko) te behalen. In de praktijk doorloopt maar 11 procent van hen (delen van) zo’n bko-traject. Uit het onderzoek blijkt ook dat 70 procent van de ondervraagden meer tijd in onderwijs steekt dan het contract voorschrijft. Promovendi vinden lesgeven vaak wel leuk en belangrijk, en gaan uit arren moede soms zelf op zoek naar training en begeleiding. ISO en PNN willen dat universiteiten verplicht worden om didactische training aan te bieden aan promovendi die dit nodig hebben.  / HOP

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!