‘Dyslexie kwestie van slecht onderwijs’

09-02-2017

Dat steeds meer kinderen de diagnose dyslexie krijgen, is het gevolg van slecht onderwijs, zegt hoogleraar bij orthopedagogiek Anna Bosman in het Algemeen Dagblad van vandaag. Juffen en meesters oefenen volgens haar te weinig met hun leerlingen. Er moet weer ouderwets gestampt worden, vindt Bosman.

Hetzelfde geldt voor dyscalculie, rekenblindheid. Leerlingen hebben de basisvaardigheden van het rekenen, zoals optellen en de tafels, volgens Bosman niet onder de knie. De hoogleraar gaf een groep van vijftig leerlingen zes weken intensief rekenonderwijs. Wat bleek: de leerlingen gingen er gemiddeld 1,5 jaar op vooruit. Collega’s uit de onderwijswetenschappen vallen Bosman in het Algemeen Dagblad bij.

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!