Radboud Jonge Akademie blogt over dagelijkse dilemma’s
Tijd vrijmaken voor het schrijven van een onderzoeksvoorstel of een nieuwe collegereeks ontwikkelen? Je opgeven voor een leiderschapscursus of als gastredacteur aan de slag bij dat veelgeprezen tijdschrift?
In een nieuwe tweewekelijkse blogserie laat de Radboud Jonge Akademie (RJA) zien tegen welke dagelijkse dilemma’s jonge onderzoekers aanlopen. Welke prioriteiten stel je in een werkveld waar de lat ontzettend hoog ligt en iedere keuze gevolgen kan hebben op je verder loopbaan?
Het landelijke programma Erkennen & Waarderen moet als leidraad dienen voor een gezondere werkbalans. In plaats van iedereen te dwingen uit te blinken in alle domeinen van het academische leven – onderzoek, onderwijs, maatschappelijke impact en academisch leiderschap – zouden academici de kans moeten krijgen om explicietere keuzes te maken. Keuzes die beter passen bij hun individuele talenten en wensen.
Een mooi streven vindt taalwetenschapper Mark Dingemanse, die aftrapt met de eerste blog, maar vooralsnog leidt dit vooral tot nog meer druk. ‘Ik heb nog niet vaak gehoord over één van de meest voelbare bijeffecten voor de jongere lichting academici: van ons wordt nu verwacht dat we op álle fronten goed scoren.’