Bram wil met zijn blog desinformatie tegengaan: ‘Het middengeluid raakt ondergesneeuwd’
Wat maakt generatie Z anders dan andere generaties? Wat drijft de huidige jongeren, waar liggen ze wakker van? Niemand kan dat beter vertellen dan gen Z zelf. Daarom portretteren wij 24 studenten van de Radboud Universiteit. In deze aflevering: Pre-master student Bestuurskunde, Bram van Gendt (22), houdt een blog bij, Anti-Populista
‘Het ergert me dat bepaalde figuren ongelimiteerd desinformatie kunnen verspreiden. Zonder dat er een keer een kritische vraag wordt gesteld. Daarom ben ik begonnen met mijn blog Anti-Populista.
De opkomst van het populisme zie je overal in Europa. Daar maak ik me zorgen over. Radicaal- rechts, maar ook andere extremisten, weten heel goed met social media om te gaan. Zij hebben een enorm bereik en daardoor raakt het middengeluid ondergesneeuwd. Met dit blog hoop ik het midden juist te versterken en een tegengif tegen desinformatie te zijn.
Nieuw magazine
Dit portret staat in de nieuwe Vox, die te vinden is in de bakken op de campus en waarin alles draait om gen Z. Kan deze generatie inderdaad geen minuut zonder telefoon? Of zijn ze juist activistischer dan ooit? Je leest het in de Vox.
Ik denk dat ik zeker vijf uur per dag op mijn mobiele telefoon bezig ben. Ik volg veel nieuws en podcasts, verschillende geluiden uit de maatschappij. Om inzicht te krijgen in de belevingswereld van mijn “politieke tegenstanders” luister ik onder andere naar de podcasts van Wierd Duk of de talkshows van Forum voor Democratie. Robert Jensen zou ik eigenlijk ook moeten volgen, maar dat gaat me vaak te ver, daar kan ik niet naar luisteren.
Social media hebben naast negatieve gevolgen ook een positieve kant. Ze werken in zekere zin democratiserend. Vanuit mijn positie als simpele student kan ik al een enorm bereik genereren. Mijn blogs worden steeds beter gelezen. Toen ik in maart begon had ik nog niet eens 500 volgers op X, nu gaat het richting de 9000.
Al die radicaal-rechtse podcastmakers gebruiken blogs en donatiemodellen om hun boodschap te verspreiden, ik probeer hun mediastrategie enigszins over te nemen. Uiteindelijk hoop ik hier mijn bijbaantje van te maken, maar dat staat nog in de kinderschoenen.’