Femke zet zich in voor meer openheid over seks: ‘Bij biologie leer je hoe je een condoom om een banaan moet doen’
Wat maakt generatie Z anders dan andere generaties? Wat drijft de huidige jongeren, waar liggen ze wakker van? Niemand kan dat beter vertellen dan gen Z zelf. Daarom portretteren wij 24 studenten van de Radboud Universiteit. In deze aflvering: Femke Gehoel, 23, conflictstudies, zet zich in voor meer openheid over seks.
‘Bij biologie leer je hoe je een condoom om een banaan moet doen en hoe je zwanger kan raken. Maar dat is het dan ook wel. Ik heb op mijn middel- bare school niets geleerd over mijn eigen lichaam. Waar de fijne plekjes zitten of hoe je een soa krijgt. Alles heb ik zelf op internet moeten opzoeken. Ik vind dat hier in het onderwijs veel meer aandacht voor zou moeten zijn, seksuologen roepen dat ook al jaren. Het zou moeten gaan om de fysieke én mentale aspecten van seks.
Ik was een jaar lang ambassadeur van Gelijkspel, dat is een landelijke organisatie die de omgangsnormen rondom seks bespreekbaar maakt. Ik heb workshops gegeven bij studentenverenigingen en studieverenigingen. We werken met casussen. Stel, je hebt net een leuk date diner gehad en jullie hebben gezoend. De ander vraagt of je blijft slapen, maar jij doet dat liever niet, hoe pak je dat dan aan? De inzet van die gesprekken is steeds: hoe willen we met elkaar omgaan? Het gaat veel te vaak mis, ik zie dat ook in mijn omgeving.
Seks is iets waar we plezier uithalen, maar als iemands grenzen worden overschreden is dat plezier er niet. Je lichaam is van jou en alleen jij bepaalt wat je wel en niet wilt. Daar moet echt veel meer over gepraat worden.’