Jesse heeft tienduizenden volgers op TikTok: ‘Het geeft een kick als anderen je grappig vinden’
Wat maakt generatie Z anders dan andere generaties? Wat drijft de huidige jongeren, waar liggen ze wakker van? Niemand kan dat beter vertellen dan gen Z zelf. Daarom portretteren wij 24 studenten van de Radboud Universiteit. In deze aflevering: Jesse Miltenburg (21), student sociologie, die bij een label voor influencers zit.
‘TikTok is een soort community waar mensen geïnspireerd raken door elkaars video’s. Wanneer een bepaald type video of onderwerp populair is, bouwen anderen daar op voort en geven ze er hun eigen draai aan. Het voelt als een spel: als je inspeelt op een actuele trend en je bijdrage is goed, dan is er een kans dat je viraal gaat.
Nieuw magazine
Dit portret staat in de nieuwe Vox, die te vinden is in de bakken op de campus en waarin alles draait om gen Z. Kan deze generatie inderdaad geen minuut zonder telefoon? Of zijn ze juist activistischer dan ooit? Je leest het in de Vox.
Mijn best bekeken TikTok borduurde voort op video’s over de populaire Engelse voetballer Jude Bellingham. Dat alle vrouwen hem zo aantrekkelijk vinden. Toen vroeg ik me af: wie is de Nederlandse Jude Bellingham? Dat bleek Virgil van Dijk en daarom maakte ik tijdens het EK een TikTok over hem. Die is bijna een miljoen keer bekeken. Als ik de video een maand eerder of later had gemaakt, was dat niet gelukt.
Dat een video vaak bekeken en geliket wordt, is voor mij een belangrijke drijfveer. Ik zou schijnheilig zijn als ik zei dat ik ze alleen maar maak omdat ik het zelf zo leuk vind. Het is tof om te doen, maar het geeft pas echt een kick als andere mensen het grappig vinden.
Een paar jaar geleden voelde ik veel druk om elke keer een TikTok te maken die meer bekeken werd dan de vorige. Daarom ben ik er een tijdje mee gestopt. Nu voel ik die druk niet meer. Als ik inspiratie heb, plaats ik een video en soms post ik een paar dagen niks.
Ik hoop binnen een paar jaar als mediamaker aan de slag te gaan. Tegenwoordig is het, denk ik, heel belangrijk om jezelf als persoon in de markt te zetten. Sinds kort zit ik daarom bij een label voor influencers in Amsterdam, wie weet helpt dat om verder te groeien.’