Activisten
Vorige week trof ik mijn auto aan met een lege achterband. Onder mijn ruitenwisser zat een briefje. “Je zult boos zijn, maar vat het niet persoonlijk op. Jij bent het niet, het is jouw auto. We hebben dit gedaan omdat het rijden in stedelijke gebieden in uw zeer grote voertuig enorm negatieve gevolgen heeft voor anderen.” Een benzineslurpende SUV met vierwielaandrijving hoort niet in de stad vertelde het briefje verder. Reden waarom de actievoerders een of meer banden van dit soort auto’s laten leeglopen.
Ik keek nog eens goed naar mijn auto. Deze heeft een comfortabele afmeting maar is niet zeer groot. Ook is het geen SUV en van vierwielaandrijving is al helemaal geen sprake. Bovendien vatte ik de actie wél persoonlijk op. Je kunt alleen de eigenaar van de auto ergens de schuld van geven, niet de auto zelf. Een auto heeft geen eigen wil en is juridisch gezien geen ‘drager van rechten en verplichtingen’.
Van wegenwachter Stan begreep ik dat de actievoerders maar weinig hoeven te doen om je band leeg te laten lopen. Het is een kwestie van een klein voorwerp in het dopje van het ventiel doen en vervolgens weer het dopje op het ventiel draaien.
Met de mondelinge tentamens volgende week in het vooruitzicht heb ik hierdoor zorgen dat deze eenvoudige sabotage in de herhaling gaat. Omdat ik een eind van de universiteit woon, zou een lege band het hele tentamenschema in de war gooien. Met gedupeerde studenten tot gevolg.
Daarom een verzoek aan de activisten. Als jullie iets tegen mij (en mijn auto hebben), herhaal deze strafbare actie dan niet als een dief in de nacht. Stop een briefje in mijn brievenbus, of beter nog: bel (liever niet ‘s nachts) aan. Dan ga ik graag met jullie in discussie over hoe ik mijn steentje bijdraag aan duurzaamheid. Ik ben namelijk niet bereid een elektrische pomp te kopen alleen voor het geval dat jullie mijn band nóg een keer laten leeglopen.
Oh ja, en nog even namens mijn bovenbuurman, die ook slachtoffer werd van jullie actie. Zijn auto is noch een SUV noch een 4×4. Sterker nog: zijn auto is volledig elektrisch. En hij is ook nog sustainable strategy consultant van beroep.
Lees alle columns van Lucienne van der Geld