BASS
Je kunt tegenwoordig vanaf vrijwel iedere computer ter wereld internetbankieren. Datzelfde kan helaas nog niet gezegd worden over het autoriseren van bestellingen bij onze universiteit. Onlangs begaf de laptop van een collega hoogleraar het en wilde hij de bestelling van een nieuwe machine bevestigen via het BASS-systeem Oracle. Dit lukte niet vanaf zijn iPad, noch vanaf zijn computer thuis, noch vanaf de Mac die hij tijdelijk in gebruik had. Dus vroeg hij zijn secretaresse om hulp. Maar op haar pc lukte het ook niet: de nieuwste versie van Java, die onze faculteit net een dag eerder op alle beheerde Windows pc’s had geïnstalleerd, bleek de pret te bederven. Toen dit probleem was opgelost, kon mijn collega in principe inloggen via de machine van zijn secretaresse, maar zijn wachtwoord werd geweigerd. Hij kwam erachter dat het u-nummer van de universiteit en hetzelfde u-nummer waarmee je moet inloggen op BASS verschillende wachtwoorden kennen. Het BASS-wachtwoord was hij inmiddels vergeten. Dus vroeg hij maar om een nieuw wachtwoord en ontving hij per email een tijdelijke link. Net op dat moment ging het internet er een paar uur uit vanwege een fishing mailtje. Toen het internet weer werkte, bleek de link verlopen en kon hij opnieuw beginnen. Al met al is mijn collega een ochtend bezig geweest met het autoriseren van zijn bestelling. En dat terwijl de helpdeskmedewerkers hem snel en goed geholpen hebben. Mijn collega had duidelijk pech, maar soortgelijke incidenten (ook met andere systemen, meestal minder extreem) zijn aan de orde van de dag en vreten tijd. Bèta’s zijn beroepshalve veel bezig met computers, willen zelf hun hardware en software kunnen configureren en maken typisch geen gebruik van centraal beheerde Windows pc’s. Dit zorgt vervolgens voor problemen met het inloggen in BASS. Dat wordt nog wat wanneer alle medewerkers binnenkort alleen nog via dit systeem hun reisdeclaraties mogen indienen! Op korte termijn voorzie ik een scenario waarbij op ieder secretariaat een centraal beheerde pc staat voor het invoeren van de autorisaties en declaraties van de afdeling. Voor de iets langere termijn zou het mooi zijn wanneer onze universiteit investeert in een wat meer robuuste en gebruikersvriendelijke oplossing, die ook werkt voor andere platformen en browsers naast Windows en Internet Explorer. Het is hier ten slotte niet de Bill Gates universiteit.
Lees alle columns van Frits Vaandrager
Pieter schreef op 9 april 2013 om 14:34
Helaas maar al te herkenbaar. Ik ben laatst 4 uur bezig geweest voor een elektronische reisdeclaratie van 23 euro. Na 4 browsers, 2 Java versies en 2 verschillende operating systemen heb ik de moed maar opgegeven en geprofiteerd van het feit dat het ook nog op de ouderwetse manier met een papiertje kan.