column

Blackboard

05 mrt 2013

Toen ik in 1996 voor het eerst college mocht geven in Nijmegen, kocht ik ter voorbereiding alle syllabi van onze opleiding. Ik vond het namelijk belangrijk om te weten welke stof mijn mededocenten behandelden. De summiere beschrijving van colleges in de studiegids gaven mij hiertoe onvoldoende informatie, want ik wilde in detail kunnen achterhalen welke concepten, definities en voorbeelden in iedere cursus behandeld werden. Zo wist ik welke stof ik bekend mocht veronderstellen en kon ik dwarsverbanden leggen tussen de door mij besproken stof en de inhoud van andere colleges. Een paar jaar later werd het (althans bij Informatica) gangbaar om voor iedere cursus een eigen webpagina te maken met informatie over de planning, slides, opdrachten, enzovoorts. Dit was een grote vooruitgang ten opzichte van de syllabi want nu had ik actuele en vrijwel complete informatie over wat er gebeurde in de andere colleges. Maar toen kwam Blackboard. Deze elektronische leeromgeving gaat uit van het volstrekt onzinnige idee dat cursusinformatie alleen relevant is voor de docenten en ingeschreven studenten. Uitsluitend wanneer je geregistreerd bent voor een cursus kun je bij het materiaal. Mede door druk van boven gingen steeds meer van mijn mededocenten hun cursusmateriaal op Blackboard zetten. Maar de inhoud van het informatica-curriculum verandert snel en dus was ik binnen een paar jaar vrijwel ‘blind’: ik wist niet meer wat mijn mededocenten deden. Studenten moeten mij er nu regelmatig op wijzen dat bepaalde algoritmen of stellingen al eerder besproken zijn in een ander college of juist dat stof die ik bekend veronderstelde inmiddels niet meer behandeld wordt in een voorgaande cursus.  Eigenlijk te gênant voor woorden. Elke dag als ik het Huygensgebouw in loop, staat daar een joekel van een banner waarop Mike Jetten mij aanmoedigt om mijn artikelen te publiceren in open access journals. Maar ondertussen stoppen we al het prachtige onderwijsmateriaal van onze universiteit onzichtbaar weg in een gedrocht van een systeem. Hoe inconsequent kun je zijn? Het college van bestuur maakt zich grote zorgen over het feit dat veel van onze studenten vertrekken na hun bachelor, terwijl relatief weinig studenten van elders naar Nijmegen komen voor een masteropleiding.  Volgens mij zou dit wel eens te maken kunnen hebben met Blackboard. Amerikaanse topuniversiteiten maken hun lesmateriaal gratis beschikbaar via internet.  De Radboud Universiteit daarentegen is als een winkelier die zijn etalages afplakt en zich vervolgens verbaast over het feit dat de klanten wegblijven.

Lees alle columns van Frits Vaandrager

0 reacties

  1. Joep Bos-Coenraad schreef op 5 maart 2013 om 14:32

    De spijker op z’n kop. Het gebruik van Blackboard is een schande voor de academische gemeenschap.

    • notPICNIC schreef op 5 maart 2013 om 15:40

      Inderdaad , maar het moet toch iets complexer liggen. Blackboard wordt namelijk door veel zo niet alle Uni’s in NL gebruikt.

  2. Open Access versus public closed gardens of Academic Publishers | Pearltrees schreef op 5 maart 2013 om 15:12

  3. Kerstens schreef op 5 maart 2013 om 18:16

  4. Chris Beks schreef op 6 maart 2013 om 03:12

    Dit is geen ‘Blackbooard’ probleem. Het systeem heeft opties om bijvoorbeeld syllabi in al de cursussen in Blackboard vrij te geven aan iedereen die toegang heeft tot het systeem.

    Dit ligt echt meer aan het beleid van de systeem beheerder, en/of beleid van de directie. Blackboard kan dit makellijk accomoderen.

  5. Noël Vergunst schreef op 6 maart 2013 om 09:48

    We moeten hier wel twee functies van Blackboard uit elkaar houden. Enerzijds is Blackboard een medium waarop je opdrachten, literatuur, leerdoelen van de cursus et cetera plaatst zodat ze toegankelijk zijn voor studenten. Dat hoef je niet achter een gesloten website te doen, dat kun je inderdaad ook toegankelijk maken voor mensen die niet met de cursus meedoen. Anderzijds bevat Blackboard een forum-functie voor studenten om uitwerkingen van opdrachten te plaatsen, met elkaar in discussie te gaan en om feedback van elkaar en van de docent te krijgen. Deze informatie wil je uiteraard niet openbaar toegankelijk maken. Het moet immers een veilige leeromgeving zijn. Bij BKO hebben we goede ervaringen met het combineren van deze functies. De forums zijn alleen toegankelijk voor cursisten en begeleiders. Alle informatie over de cursussen zelf is voor iedereen toegankelijk via de website http://www.iowo.nl/icto/bko/gids/

  6. Willibrord Huisman schreef op 7 maart 2013 om 14:22

    blackboard.ru.nl,
    dan tabblad Courses,
    dan rechts Course Catalogue,
    dan “Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica”,
    daarna koos ik 4 willekeurige courses en bij 3 was heel veel cursusmateriaal te zien: opdrachten, voorbeelduitwerkingen, collegeppts, video’s van colleges etc.
    Probeer de eerste maar: NWI-BB005B-2012-KW1-V 1213 Dierfysiologie

  7. Manfred Grotenhuis schreef op 7 maart 2013 om 14:51

    Als ik het goed begrijp dan weet Frits Vaandrager niet meer wat zijn mededocenten doen omdat Blackboard er is. Moet ik hieruit concluderen dat men dan verder met elkaar geen overleg voert? Moet ik hieruit ook concluderen dat men elkaar niet gebruiker maakt van de cursus indien de ene docent voortbouwt op het werk van een ander?

  8. Rien Breteler schreef op 7 maart 2013 om 15:42

    Ik kende Frits Vaandrager niet, nu een beetje, virtueel. Hij plakt een aantal zaken aan elkaar met de blijmoedigheid van een bioscoophouder die besluit om op een mooie zomerse dag overdag een openluchtvoorstelling te houden. Daganiewerkenei, zeggen ze dan in België.

    In mijn ervaring bestaat er bij docenten weinig behoefte aan uitwisseling op Blackboard, noch qua ervaringen met het onderwijs, noch qua inhoud. Dit neemt niet weg dat de cursusinhouden tenminste gedeeltelijk beschikbaar zijn. Bij Informatica zag ik in de gauwigheid bij één cursus de naam Vaandrager en daar was de laatste anouncement van mei 2012. Wat let Vaandrager om zich bij alle cursussen in te schrijven als hij graag op de hoogte blijft? Dan kan hij de ongewenste genante situaties voorkomen. Het heeft er alle schijn van dat Barbertje moet hangen, in dit geval Blackboard. En passant krijgen Open Access en het CvB een sneer.

    Vaandrager heeft een punt dat voor niet-RU-studenten het onderwijs achter een muur zit. Als dat de verklaring is dat veel studenten na hun bachelor vertrekken, moet dat misschien maar zo blijven. Als alles openbaar is komt er misschien niemand meer. Dit lijkt me een conclusie die hij niet bedoeld kan hebben.

    Tenslotte een tip: kijk eens op Blackboard bij de cursus NWI-IPI004-2012-KW3-V Beweren en Bewijzen. Daar staan de pdf’jes op een rijtje, heel leerzaam.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!