column

Hybride

15 sep 2020

Als je zoals ik maar één collegereeks per jaar geeft, is de start daarvan natuurlijk het hoogtepunt van het jaar. En dat bedoel ik niet eens cynisch, want in tegenstelling tot een groot deel van het wetenschappelijk personeel dat het liefst de tijd vult met onderzoek, geef ik veel liever onderwijs. Daar komt bij dat ik geen onderzoeksaanstelling heb, wat het nog wat gemakkelijker maakt om me vooral op deze cursus te richten – waarvoor ik, ter voorkoming van misverstanden, een ieniemienie aanstelling heb. Zo klein zelfs, dat ik officieel minder uren heb dan er voor die cursus staan (waarover ik verder niet zal zeuren, maar dat het u maar duidelijk is dat mijn inzet de daar tegenover staande beloning tamelijk ruim overschrijdt).

Nu was ik, voor het eerst in mijn onderwijscarrière, ook nog eens goed voorbereid vorige week. De mij toegewezen onderwijsruimte, die weliswaar aan de andere kant van de campus lag, maar ook dat mocht de pret niet drukken, had ik een dag eerder al geïnspecteerd. Dan zouden praktische zaken (zoals het vinden van het zaaltje, dat niet alleen weggemoffeld bleek, maar ook eens een ander nummer had dan op de bordjes stond, maar daar moest ik mij volgens de uiterst vriendelijke portier ‘niets van aantrekken’) mijn plezier in ieder geval niet in de weg staan. Maar, dacht ik, laat ik toch nog even informeren of ik nog steeds dat zaaltje had, aangezien er minder mensen in konden dan zich voor mijn ongelooflijk populaire cursus hadden ingeschreven.

En wat bleek? Ik had helemaal geen zaal meer. Blijkbaar was ergens op zeker moment besloten dat mijn cursus digitaal aangeboden zou worden – zonder mij, de docent, daarvan rechtstreeks op de hoogte te stellen. Daar zit ik dus, met een cursus die wel tamelijk gebouwd is rond fysiek onderwijs, en met volstrekt onvoldoende apparatuur om digitaal onderwijs te kunnen geven. Mijn werk-pc is er een uit de oertijd, zonder camera, microfoon of fatsoenlijke luidspreker. En dus zat ik heerlijk te schutteren met mijn iPad, die dat soort dingen natuurlijk wel heeft, maar die mijn PowerPoint weer niet trok.

Ik heb mijn studenten beloofd dat het deze week beter zou zijn, maar ik vrees het ergste. Is het toch nog hybride onderwijs: half op de pc, en half op de iPad.

Lees alle columns van PH neutraal

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!