column

Impact

01 dec 2021

De ironie is van een bijna onwaarschijnlijke schoonheid. Kamervragen naar aanleiding van de allereerste Impact Day van de Radboud Universiteit. Hoeveel impact wil je hebben? En het waren de vragen weer wel. De indienster, JA21-kamerlid Nicki Pouw-Verweij, heeft zelf gestudeerd – geneeskunde – en weet dus wat wetenschap is. En dat is duurzaamheidsonderwijs, dat onze universiteit alle studenten wil gaan geven, in ieder geval niet. ‘Prietpraat’, noemt de grote geleerde Pouw-Verweij het, ‘een aantasting van het academisch klimaat’ en gebaseerd ‘op de loop van zon, maan en sterren’.

Nu ben ik de eerste om zich te verzetten tegen de malle fratsen die onze universiteit nog wel eens wil uithalen. De slogan ‘Je bent nodig’ vond ik ook ridicuul – al is het maar omdat ik nét te veel collega’s ken die niet dagelijks hun werkzaamheden met dat positieve gevoel afsluiten en zich niet bepaald gewaardeerd, laat staan nodig, voelen. Maar wat is er in godsvredesnaam tegen duurzaamheidsonderwijs? Wat kun je verzinnen om pogingen de wereld leefbaar te houden af te willen kappen? Hoezo is het verplichte ideologische indoctrinatie als aan de toekomstige generatie intellectuelen gevraagd wordt om stil te staan bij de houdbaarheid van de planeet?

‘Hoezo is het indoctrinatie als gevraagd wordt om stil te staan bij de houdbaarheid van de planeet?’

Volgens de vragenstelster is de ambitie dat onze universiteit ‘van betekenis (wil) zijn voor de maatschappij’ een ontoelaatbare vermenging van wetenschap met de maatschappelijke inzichten van het moment. Maar wat wil ze dan? Een universiteit die expliciet niet van betekenis wil zijn? Dan zal je ze horen, de dames en heren populisten. Weggegooid geld is het dan, die hele wetenschap, want nutteloos. Mevrouw Verweij is gewoon een beetje boos omdat de universiteit zich wil richten op wetenschappelijke inzichten die niet in haar gelukkig bescheiden politieke kraampje te pas komen.

De minister moet stelling nemen tegen een universiteit ‘die geluiden van kritische denkers, schrijvers en onderzoekers in de kiem smoort’, volgens JA21. Helemaal mee eens. Laten we dus beginnen met een verbod op het verbieden van kritisch duurzaamheidsonderwijs. Dat maakt de kans tenminste een beetje groter dat toekomstige generaties ook nog kunnen studeren.

Lees alle columns van PH neutraal

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!