Introductie
Het wemelt van de rode Radboud-hoodies, dus we mogen weer een nieuwe lichting studenten aan de universiteit verwelkomen. Mijn financiële eigenbelang schrijft voor dat ik de nieuwkomers feliciteer met een keuze in dienst van hun financiële eigenbelang. Echter, studeren is méér dan economie.
Traditionele economen menen dat iedereen zijn of haar eigenbelang nastreeft. Studeren zou dan een investering in jezelf zijn. Gezien de hoge persoonlijke opbrengsten van de opleiding, is het niet meer dan logisch om van calculerende studenten ook een hogere eigen bijdrage te vragen voor de kosten die zij maken tijdens hun studie, vandaar de invoering van het studievoorschot.
Echter, studeren gaat niet alleen om individueel profijt, maar ook om het ontplooien van individueel talent, om Bildung, en dat ook deels ten behoeve van de samenleving. Dat zou juist de motivatie moeten zijn voor jongeren om te gaan studeren. Immers, het hoger onderwijs heeft een vormende, verheffende taak.
Mijn advies aan de nieuwelingen luidt dan ook: doe vooral wat je leuk vindt, niet wat iemand anders van je verlangt of waar je een goede baan mee kan krijgen. Geniet van je studententijd, ga naar het buitenland, ga stage lopen en maak optimaal gebruik van je keuzeruimte! Studeren is een voorrecht, dus benut je tijd goed.
Gelukkig menen de Radboud-economen dat er méér is dan economie. Immers, even if you win the rat race, you are still a rat. Daarom heet ik de eerstejaars studenten economie graag extra hartelijk welkom!
Lees alle columns van Esther-Mirjam Sent