Mededelingen voor mijn studenten
Sinds kort kan ik als onderwijsdirecteur geen e-mail meer versturen naar mijn eigen studenten. Al mijn e-mails worden gescreend en niet of met grote vertraging doorgestuurd. Nu is binnen onze universiteit een onderwijsdirecteur natuurlijk aanzienlijk minder belangrijk dan een onderzoeksdirecteur, maar dat ik zo onbelangrijk ben was zelfs voor mij toch wel een schok, en aanleiding voor deze extra column. Wat is er aan de hand? Sinds enige tijd zijn de onderwijsbureaus van de diverse bèta-opleidingen samengevoegd in een centraal onderwijscentrum. Die operatie levert efficiency-winst op omdat zaken als studievoorlichting en onderwijsadministratie nu gezamenlijk worden georganiseerd. Ook kunnen goede ideeën die binnen één opleiding zijn bedacht nu sneller worden doorgevoerd binnen andere opleidingen. Ik ben zeer positief over het onderwijscentrum en denk dat de kwaliteit van onze opleidingen hier echt mee is verbeterd. Maar nog niet alles loopt perfect… Zo zijn er nog problemen met de communicatie naar studenten. Door het informatiebombardement van de sociale media lezen studenten tegenwoordig hun e-mail amper en missen daardoor regelmatig belangrijke informatie over hun opleiding. Het onderwijscentrum heeft nu als strategie bedacht dat e-mail alleen gebruikt wordt voor urgente berichten. Minder urgente informatie staat op intranet en wordt verspreid via een facultaire nieuwsbrief. En dus worden mijn e-mails niet doorgestuurd omdat de inhoud teveel overlap zou vertonen met geplande faculteitsbrede e-mails en nieuwsbrieven. Maar mijn studenten willen helemaal geen faculteitsbrede communicatie! Zo boeit het studenten Informatica niet wat voor prijzen er zijn gewonnen door biologen en natuurkundigen (Nobelprijzen daargelaten). Maar dat hun eigen student Emma Gerritse een Jong Talent prijs van 500 euro krijgt van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen vinden ze wel leuk om te horen. Weinig studenten informatiekunde zullen het bericht lezen op hun intranet over een stagemarkt over Biowetenschappen en Moleculaire Wetenschappen. Maar indien er een bericht zou staan over de onkraakbare DigiD-chip die de Radboud Universiteit momenteel ontwikkelt zouden ze dat wel lezen. De zoveelste algemene e-mail over de masterweek wordt door mijn studenten waarschijnlijk genegeerd. Maar een bericht dat er op maandag 11 november om 16.30 uur in HG00.068 een voorlichting is over de geheel vernieuwde masteropleiding Informatica zullen ze wel lezen. Zeker wanneer ze horen dat er een nieuwe track is waarin je wordt opgeleid tot data scientist, volgens de Harvard Business Review de sexiest job of the 21st century. In dit tijdperk van sociale media moeten we als universiteit leren om veel beter te communiceren met onze studenten: geen algemene e-mails en nieuwsbrieven, maar gerichte informatie die is afgestemd op de persoonlijke behoefte van studenten. En dan kan het me niet schelen of ons onderwijscentrum die berichten verstuurt of dat ik het doe!
Lees alle columns van Frits Vaandrager
Annelies schreef op 8 november 2013 om 15:09
Een bericht over een mastervoorlichting via een alinea in een column waarvan de link gepost is in een IRC kanaal vol informatica studenten…. oftewel, de informatie vind hoe dan ook zijn weg.
Maar iets directer mag van mij ook wel! Ik moet zeggen dat ik algemene nieuwsbrieven minder snel lees dan een direct bericht van de onwijsdirecteur over een zaak die mij aangaat! Hopelijk wordt dit weer rechtgezet.
James schreef op 9 november 2013 om 16:44
Zeker terecht! Persoonlijk open ik al die algemene berichten niet eens maar gooi ik ze direct weg.