column

Online doodgaan

25 sep 2015

Alle mannelijke studenten adviseer ik een baard te laten groeien en een bril te nemen. En dat is niet alleen omdat ik daar als docent graag tegenaan kijk. Uit het onderzoek ‘To shave or not to shave’ van de Erasmus Universiteit op basis van profielfoto’s van LinkedIn blijkt namelijk dat mannen met baard én bril meer kans maken geselecteerd te worden voor een sollicitatiegesprek voor een baan waarvoor expertise belangrijk is. Mannen: de ene baard is de andere niet. Er is een verschil tussen een five-o-clock-shadow (te weinig baard) en een baard waarin de bolognese chips van de avond daarvoor hangt (te veel baard).

Voor vrouwen geldt hetzelfde, dat wil zeggen vrouwen met een bril op de LinkedIn-foto. Zij maken niet alleen meer kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek voor een functie met expertise maar ook voor een functie waarin aantrekkelijkheid belangrijk is.

De deelnemers aan het onderzoek moesten, als waren zij een recruiter, aan de hand van LinkedIn-profiel-foto’s op zoek gaan naar geschikte kandidaat voor functies waarin óf aantrekkelijkheid (verkoper/promotiemodel), óf betrouwbaarheid (bankmedewerker), óf expertise (architect) belangrijk was. Prima als je het beroepsdeformatie noemt, maar bij het lezen van deze onderzoeksopzet denk ik gelijk dat een deel van de LinkedIn-foto’s die in dit onderzoek de revue zijn gepasseerd van overleden personen zijn. In de ‘people you may know’ op LinkedIn staan bij mij drie personen van wie ik weet dat ze zijn overleden. Twee daarvan hebben een bril.

LinkedIn maar ook andere socialemediaplatforms zoals Facebook worden steeds meer een online kerkhof. Na een offline overlijden leeft een persoon namelijk gewoon online verder. Tenzij je nabestaanden of een daarvoor in een testament aangewezen socialemediaexecuteur je online profielen laat verwijderen. In 2014 waren er meer dan dertig miljoen dode Facebookers. In de toekomst gaat dit aantal alleen maar stijgen. Met alle pijnlijke gevolgen van dien. Een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek via LinkedIn of verjaardagsnotificaties op Facebook van een overleden persoon.

Het verwijderen van een account op sociale media kán, maar is vaak best ingewikkeld. Het wordt nog ingewikkelder voor je nabestaanden als ze niet weten welke accounts je hebt en welke wachtwoorden daarbij horen. Mijn eigen testament bevat daarom allerlei aanwijzingen over wat er moet gebeuren met mijn accounts na mijn overlijden. Inclusief een opdracht voor een digitale grafzerk: mijn afscheid van de online wereld in een laatste tweet en laatste bericht op Facebook en LinkedIn.

Soms is online overlijden niet eens mogelijk. Als je op Tinder staat, blijf je vaak na je dood gewoon doortinderen. Je loopt dan de kans als overledene nog of eindelijk een groen hartje te krijgen. En op Second Love bestaat doodgaan helemaal niet.

Lees alle columns van Lucienne van der Geld

5 reacties

    • Lucienne schreef op 25 september 2015 om 20:26

      Ja, dat klopt. Daarom schrijf ik dat je online verder leeft tenzij je je nabestaanden het profiel laat verwijderen. Kiezen voor een gedachtenispagina kan natuurlijk ook. Je blijft dan echter zonder ingreep wel actief op Tinder.

  1. Samson schreef op 28 september 2015 om 15:27

  2. jeroen schreef op 18 november 2015 om 12:25

    En wat in de situatie waarbij je digitale nalatenschap geldelijke waarde heeft? Bijvoorbeeld omdat je veel blogs en youtube filmpjes hebt gemaakt met maandelijkse 10.000-en bezoekers en waarbij de mogelijkheid is om advertenties te plaatsen? Als je in je testament je blogs en youtube kanaal nalaat aan je iemand anders, moet hij hier over dan ook erfrecht over betalen?

    • Lucienne van der Geld schreef op 18 november 2015 om 14:26

      Dat is het onderwerp van de digitale nalatenschap. Ik heb daar verschillende publicaties over geschreven omdat dit juridisch soms ingewikkeld in elkaar steekt. Per digitale bezitting moet namelijk bekeken worden of het kan vererven. Zo ja, als het een waarde heeft dan moet er erfbelasting betaald worden.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!