Wat de Vierdaagse met ons doet

03 jun 2016

De Nijmeegse Vierdaagse is veel meer dan een wandelmars. Het is een evenement waar mensen het hele jaar naartoe leven en waar bovendien vriendschappen worden gemaakt én versterkt. Een Nijmeegse student en hoogleraar deden er samen onderzoek naar.

2016 is een sportief jaar voor Nijmegen. De Giro d’Italia kleurde de stad roze, de Special Olympics staan op de agenda en de Vierdaagse viert zijn honderdste verjaardag. Voor de universiteit en het Radboudumc was dat laatste aanleiding voor een symposium vandaag, dat geheel in het teken staat van het grootste wandelevenement ter wereld.

Een van de presentaties zal worden verzorgd door hoogleraar Sportsociologie Koen Breedveld en sociologiestudent Nienke Lammertink. Zij hebben bijna 1300 deelnemers van de Vierdaagse bevraagd over sociale aspecten van meedoen aan de Vierdaagse.

93 procent van de wandelaars wordt ‘geraakt’ door de aanmoedigingen.

Op vele manieren zorgt de Vierdaagse voor een sociale impact, legt Lammertink uit. ‘Tijdens het lopen maken wandelaars een praatje met elkaar. Niet alleen met mensen die al tot hun vriendenkring behoren, maar ook met mensen die ze nog niet kennen. Daar ontstaan vriendschappen uit.’ Dat gebeurt natuurlijk niet alleen tijdens het wandelen, maar ook tijdens de feesten die eromheen worden georganiseerd.

Het is een Nijmeegse traditie dat wandelaars ’s nachts onder luid gejuich worden uitgezwaaid door feestgangers. ‘De waardering die wandelaars voelen vanuit het publiek is enorm belangrijk voor het beeld dat zij vormen van anderen’, zegt Breedveld. Uit het onderzoek blijkt dat 93 procent van de wandelaars ‘geraakt’ wordt door de aanmoedigingen.

De impact van de Vierdaagse is groter dan de Giro d’Italia, omdat dat een eenmalig evenement was. ‘De Giro zal bij veel mensen een mooie herinnering opleveren’, zegt Breedveld, ‘maar is niet te vergelijken met een terugkerend evenement als de Vierdaagse. Qua omvang, aantal deelnemers en geschiedenis is dit echt een unieke belevenis.’

Betrokken
Hoe groot de Vierdaagse is, blijkt uit de uitkomsten van het Nationaal SportOnderzoek van het Mulier Instituut, waar Breedveld directeur is. Daaruit blijkt dat 72 procent van de Nederlanders betrokken is, of is geweest, bij de Vierdaagse. Dat kan bijvoorbeeld zijn door Nijmegen te bezoeken tijdens het evenement, of de wandelaars te volgen op tv. Meer dan de helft van de Nederlanders (59 procent) kent bovendien iemand die in de afgelopen vier jaar deel heeft genomen aan de Vierdaagse.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!