[Ingezonden] Engelstalig onderwijs
Rector Bas Kortmann ziet het liefst dat alle studenten op de Radboud Universiteit verplicht een half jaar in het buitenland vertoeven of ten minste 30 EC’s Engelstalig onderwijs volgen. AKKUraatd zegt ‘nee’ tegen deze verplichting.
Een student Nederlandse Taal en Cultuur of Nederlands Recht heeft weinig van doen met de lingua franca. ‘Daar kan een uitzondering voor worden gemaakt’, kun je denken. Maar wie bepaalt of Engels een onderdeel van het curriculum moet worden? De docenten? De faculteit? Het college van bestuur? En de studenten dan? Wat nou als een student de Engelse taal al heel goed beheerst; moet hij of zij dan toch verplicht Engelstalig onderwijs volgen?
AKKUraatd vindt van niet en zegt ‘nee’ tegen de verplichting. Focussen op internationalisering mag niet uitmonden in verplichtingen zonder wezenlijke voordelen. De universiteit, dus elke faculteit en opleiding, moet daarentegen wel de mogelijkheid bieden om studenten Engelstalig onderwijs te laten volgen. Bijvoorbeeld in de vorm van een minor of verschillende keuzevakken binnen de majoropleiding. Nieuwe studenten die geïnteresseerd zijn in het vakgebied, maar zich niet met Engelstalig onderwijs willen bezighouden, sluit je uit wanneer 30 EC’s aan Engelstalig onderwijs wél verplicht wordt.
Biedt een opleiding eenmaal Engelstalig onderwijs, dan is het natuurlijk erg belangrijk dat de docenten de Engelse taal uitstekend beheersen. Ook dit is nu nog vaak op een schrikbarend laag niveau. Hoe kun jij als student je Engels verbeteren als je docent de stof in de steenkolenvariant ten gehore brengt? Een betere Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) met daarin specifieke eisen voor de beheersing van de taal zou daar al aan kunnen bijdragen.
Buitenland
De mogelijkheden voor een studie of stage in het buitenland zijn er, maar helaas zijn ze verre van optimaal. Het bachelortraject biedt hier vaak niet eens de tijd voor. AKKUraatd pleit daarom voor een mobility window in iedere opleiding: de mogelijkheid om zonder vertraging of overlap naar het buitenland te gaan.
Een veel voorkomend fenomeen is dat wanneer je tijd hebt om naar het buitenland te gaan, je niet naar je favoriete stad kunt, omdat jouw opleiding geen contacten heeft met de universiteit daar. AKKUraatd vindt daarom dat het voor studenten makkelijker gemaakt moet worden om via contacten van andere faculteiten in het buitenland te studeren. Een student van de Faculteit der Managementwetenschappen moet bijvoorbeeld bij de Faculteit der Letteren aan kunnen kloppen voor zijn of haar favoriete bestemming.
Kleine dingen
Een internationale universiteit houdt overigens niet op bij Engelstalig onderwijs en studeren in het buitenland. De RU moet ook zelf aantrekkelijk zijn voor studenten uit andere landen. Denk naast goede huisvesting en begeleiding aan de kleine dingen op de campus die de universiteit een internationale look kunnen geven. Leg de nadruk op een tweetalige universiteit, met meer Engelstalige informatievoorziening, meer Engelstalige bewegwijzering en misschien een Engelse naam voor de ‘Wil Weg Week’.
Anne Verwaaij en Rolf de Rode zijn lid van studentenfractie AKKUraatd
micver schreef op 8 april 2014 om 16:59
Studenten van (bijvoorbeeld) de Faculteit Managementwetenschappen kunnen nu al via de contacten van de Faculteit der Letteren naar het buitenland. Alles valt of staat met de bereidheid van de facultaire buitenlandcoördinators. Als zij hun poot stijf houden, lukt het niet. Zo ben ik zelf naar het buitenland geweest via Management terwijl ik een Rechten-opleiding doe. Rechten had geen contacten met mijn gewenste universiteit, Management wel. Vaak hangt het af van de afspraken die de faculteiten maken met buitenlandse zusters. Gaat het om een specifieke toelating binnen een bepaalde opleiding/faculteit? Gaat het om een gegarandeerde opnamecapaciteit per jaar (uiteraard gaan ‘eigen’ studenten van de thuisfaculteit dan vóór de buiten-thuisfaculteit studenten)? Of gaat het om algemene contacten? Afhankelijk daarvan is het allang mogelijk via andere Nijmeegse faculteiten naar de jouw gewenste universiteit te gaan. En wil jouw buitenlandcoördinator je daarmee niet helpen? Stap dan gewoon zelf naar een andere faculteit.
Joost schreef op 8 april 2014 om 17:49
Weet Kortmann eigenlijk wel waar het buitenland ligt?
Matthijs schreef op 8 april 2014 om 18:20
Het lijkt me zinnig dat iedere student zich op zijn eigen manier specialiseert, zodat hij zo goed mogelijk een baan kan vinden en zich op zijn eigen manier bildungt. Werkgevers zitten niet te wachten op studenten die allemaal hetzelfde pad hebben bewandeld en de maatschappij ook niet.
Dus laat sommigen lekker naar het buitenland gaan, anderen actief worden in de medezeggenschap, weer anderen in (vrijwilligers)werk op hun vakgebied, sommigen een eigen bedrijf starten, anderen zich met student-assistentschappen bekwamen in het onderzoek, sommigen een zware (studenten)bestuursfunctie vervullen, anderen zich toeleggen op de mantelzorg voor een familielid en weer anderen dertig uur per week werken om te voorzien in het levensonderhoud.
Laatst moest ik een team van vijf studenten samenstellen, die elkaar aanvullen en additionele ervaring en kennis hebben. Dan zit ik dus niet te wachten op vijf mensen die allemaal naar het buitenland zijn geweest ‘als kroon op hun studie’.
Boris schreef op 8 april 2014 om 20:57
Mocht u zich afvragen waar die goede ideeën onder het kopje ‘Buitenland’ toch vandaan komen: #6 makkelijker naar het buitenland(http://asapnijmegen.nl/6-makkelijker-naar-het-buitenland) van asaps 10 puntenlijst in 2013. het is jullie gegund hoor.
Matthijs schreef op 9 april 2014 om 10:50
Wat tof dat beide partijen het hierover eens zijn. Dan moet het vast makkelijk zijn om de handen ineen te slaan en het te regelen!
Bart schreef op 9 april 2014 om 13:10
Volgens mij is er een groot verschil tussen lesjes Engelse taal volgen of onderwijs in het Engels krijgen. De opstellers van dit stuk lijken dat verschil nog niet te beseffen door onder andere de uitspraak: ‘Wat nou als een student de Engelse taal al heel goed beheerst; moet hij of zij dan toch verplicht Engelstalig onderwijs volgen?’
Engelstalig onderwijs kan ook bijzonder nuttig zijn voor iemand die de Engelse taal al beheerst. Het biedt kansen om internationale gastsprekers uit te nodigen, een bekwame (Engelstalige) hoogleraar de stof te doen onderwijzen en het biedt bovenal de kans om de Engelstalige literatuur beter te behandelen.
Michelle schreef op 9 april 2014 om 14:14
Problemen creëren die niet bestaan, well done AKKUraatd, sorry voor het Engels. Maar als je de notulen van de Gezamenlijke Vergadering op naslaat antwoord Bas Kortmann, dat hij Engels onderwijs een streven vindt, maar het eens is met de Studentenraad (ja jullie waren er zelf bij) dat het een nuttige toevoeging moet zijn en geen verplichting wordt. Het is aan de opleidingen om deze afweging te maken.
[Ingezonden brief] Akkuraatd, blijven jullie bij de les? | Vox magazine schreef op 14 april 2014 om 13:14
[…] Akkuraatd is van mening dat bepaalde studies, zoals Nederlandse Taal en Cultuur en Nederlands Recht, weinig te maken hebben met de Engelse taal, en dat studenten daardoor niet verplicht moeten worden om hier onderwijs in te volgen. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat de rector in de overlegvergadering van 4 november 2013, waarbij Akkuraatd ook aanwezig was, zelf ook al stelde dat alle 55 opleidingen aan de universiteit niet verplicht zijn om 30 EC’s Engelstalig onderwijs aan te bieden of studenten een half jaar naar het buitenland te sturen. […]
AKKUraatd: ‘Better English speakers teachers’ « ANS-Online schreef op 8 mei 2014 om 12:05
[…] maand veroorzaakte AKKUraatd grote ophef door te stellen dat het schortte aan de Engelse onderwijskwaliteiten aan de RU. Ook in het verkiezingsprogramma […]