Al gamend je angsten overwinnen

04 mrt 2015

Isabel Granic ontwikkelt samen met specialisten videogames om kinderen mentaal sterker maken. Vandaag presenteert de hoogleraar Orthopedagogiek haar positieve kijk op games op het congres IT’s all in the game.

Foto: @Doug8, Creative Commons
Foto: @Doug8, Creative Commons

Een hoogleraar die games ontwikkelt, dat gebeurt niet vaak. Isabela Granic, hoogleraar Developmental psychopathology, ontwikkelde er een samen met een gespecialiseerd bedrijf. De game, MindLight, is speciaal ontwikkeld om kinderen te leren hun angsten te overwinnen. Want daarvan is Granic overtuigt: computergames kunnen helpen om de geestelijke gezondheidszorg van kinderen te verbeteren. Voor de Canadese Granic naar Nijmegen kwam, werkte ze als onderzoekster bij het Hospital for Sick Children in Toronto.

Hoe het werkt? In MindLight flitsen beelden voorbij die de kleine kijker de stuipen op het lijf kunnen jagen: zwarte schimmen, donkere kamers, hoofden in dozen. Maar diezelfde kijker ziet tegelijk ook een poppetje dat rustgevende dingen zegt als: ‘breeze’, ‘relax’, ‘you can do it’, ‘stay calm’.
Het werkt volgens het principe van neurofeedback: door de hersenactiviteit bij herhaling te sturen tijdens het zien van de videobeelden zou een blijvende verandering worden bewerkstelligd. Ofwel: het brein raakt eraan gewend dat de enge beelden steeds worden gevolgd door kalmerende reacties. En zal bij angst vanzelf ook kalmte oproepen. ‘Op die manier leert een kind om zichzelf te kalmeren’, zegt Granic op haar kamer in het Spinozagebouw.

En het werkt, zegt de hoogleraar, verwijzend naar haar onderzoeksresultaten. ‘Kinderen die de game vijf uur speelden, reageerden daarna minder angstig, ook nog na drie maanden.’ Overigens bleek de controlegroep ook minder angstig na het veelvuldig spelen van de game. ‘Kennelijk heeft het regelmatig zien van angstaanjagende beelden op zichzelf ook al effect. De kinderen lijken zichzelf ook te kunnen kalmeren.’ Granic is intussen bezig met de opzet van een nieuwe game: een die depressieve adolescenten moet helpen. / Martine Zuidweg

Granic vertelt vandaag in Eindhoven op het congres IT’s all in the game over de gunstige effecten van computergames.  

0 reacties

  1. K. schreef op 4 maart 2015 om 15:45

    Misschien handig om te vermelden dat bij de controlegroep dus geen kalmerende reacties vanuit de game komen 😉

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!