Al meer dan 3.500 handtekeningen voor een betere Maaslijn
Studenten klagen al jaren steen en been over het openbaar vervoer tussen Roermond en Nijmegen. Een petitie om de treinverbinding op de Maaslijn te verbeteren werd al meer dan 3.500 keer ondertekend. Volgens initiatiefnemer Rick Geerts van #fixhetov is het hoog tijd voor actie.
Rick Geerts reist iedere dag met de trein vanuit Cuijk naar het ROC-gebouw Technovium naast station Heyendaal. Op zich een eenvoudige treinreis van tien minuten, maar daar is volgens Geerts niets van waar. ‘Er is vaker wel dan geen gedoe. Ofwel is de trein te laat, ofwel te vol. Het treinverkeer van Arriva Limburg is een ramp.’
Samen met enkele medestudenten startte de student mediatechniek daarom een online petitie. Al meer dan 3.500 forenzen ondertekenden het document voor een beter openbaar vervoer op de Maaslijn. Begin februari, wanneer de petitie is afgelopen, gaan de mensen van #fixhetov in gesprek met vervoerbedrijf Arriva.
‘In 2019 is het treinverkeer al achttien uur verstoord geweest’
Geerts houdt bij hoe vaak de treinen vastlopen. ‘Sinds augustus 2018 zijn er al meer dan tachtig storingen geweest, waarvan enkele tot wel tien uur geduurd hebben’, zegt hij. ‘Alleen al in 2019 is het treinverkeer voor meer dan achttien uur verstoord geweest.’
Door het enkelspoor op het traject tussen Roermond en Nijmegen is één storing fataal voor de dienstregeling, waardoor er geen enkele trein meer kan rijden op het traject. Geerts: ‘Dat zorgt voor vertragingen. Soms is het helemaal onmogelijk om op je bestemming te komen.’
Uitgesteld
Uitgerekend vandaag werd bekend dat de provincies Limburg en Gelderland in conflict zijn over een miljoenentekort voor de Maaslijn. De werkzaamheden voor snellere en milieuvriendelijke treinen zullen wellicht pas in 2024 van start gaan.
‘Eigenlijk had de verbinding al in orde moeten zijn’, zucht Geerts. ‘De plannen liggen er al jaren, maar de uitvoering is er nog steeds niet. Zo kan het echt niet verder.’