Alle leraren master

02 mrt 2011

Elke leraar in het voortgezet onderwijs moet in de toekomst een mastergraad hebben. Dat zorgt voor betere prestaties van leerlingen, schrijft de Onderwijsraad in een maandag gepresenteerd advies. Directeur Peter-Arno Coppen van het Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit vindt het een goed signaal, maar had nog liever gezien dat de Onderwijsraad meer docenten met een universitaire eerstegraads masteropleiding wil.

Alle leraren masterIn landen waar middelbare scholieren goed presteren, blijken docenten vaker hoogopgeleid te zijn. Hoogopgeleide docenten zouden beter in staat zijn om in te spelen op de individuele talenten en behoeften van leerlingen. Maar in Nederland daalt het opleidingsniveau van docenten juist.

Startkwalificatie
De Onderwijsraad – een onafhankelijk adviescollege van de regering – stelt daarom voor om docenten met een bacheloropleiding een startkwalificatie te geven voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, maar alleen op voorwaarde dat zij binnen vijf jaar een masteropleiding afronden. Een bachelor die al voor de klas staat, moet bovendien verplicht deelnemen aan bij- en nascholing. Docenten die niet op tijd hun master halen of weigeren zich bij te scholen, krijgen een aantekening in het nog te ontwikkelen lerarenregister en wordt de lesbevoegdheid ontnomen.

Geen eerstegraads
Directeur Peter-Arno Coppen van het Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit vindt het een goed signaal. ‘Men gaat voor kwaliteit, de intentie is goed. Maar ik had nog liever gehad dat de raad zich uitsprak voor meer universitaire leraren, want daar is een groot tekort aan.’ Volgens Coppen zou het een streven moeten zijn om op elke middelbare school met een vwo tenminste één docent te hebben met een universitaire eerstegraads master. ‘En dat is nog lang niet het geval. Bovendien volgen er op het hbo tien keer zoveel studenten een lerarenopleiding als op de universiteit.’ Het advies van de Onderwijsraad zegt niet dat alle tweedegraads leraren eerstegraads zouden moeten worden. Bij de te volgen master kan gaan om een vakinhoudelijke master, een educatieve master, om een professionele master (hoger beroepsonderwijs) en een academische master (wetenschappelijk onderwijs).

Afspraken
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is enthousiast over het plan om alle leraren op te leiden tot master. Wel vraagt ze zich af hoe die opleidingen gefinancierd zullen worden. De bond vindt dat daarover in de cao afspraken moeten worden gemaakt, net als over beschikbare studietijd. /HOP/TdH

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!