‘Als er toch een camera draait, kun je het college net zo goed live uitzenden’
Nu er geen beperking meer is op het aantal personen in een ruimte, zitten de collegezalen weer als vanouds vol. Een van de gevolgen daarvan is dat niet voor alle fysieke colleges meer livestreams worden aangeboden. Dat moet anders, vindt een groep studenten. Hun petitie is inmiddels meer dan 250 keer ondertekend.
Er gelden geen beperkingen meer op het maximaal aantal mensen dat zich in één ruimte bevindt sinds 25 september. Gevolg is dat de collegezalen weer ouderwets vol zitten aan de Radboud Universiteit. Tegelijkertijd is niet voor al het fysiek onderwijs een online alternatief beschikbaar, staat te lezen in een bericht op Radboudnet. Met dit laatste zijn premasterstudent Environment and Society Studies Charlotte Hullmann (24) en een aantal medestudenten niet blij. Zij willen dat álle fysieke colleges livestreams blijven houden.
Pandemie
Hullmann startte daarom een petitie die inmiddels door ruim 250 mensen is ondertekend. Ze wil bij het Nijmeegse college van bestuur onder de aandacht brengen dat livestreams ook voordelen hebben. ‘Ik denk dat we moeten leren van de coronapandemie. Via livestreams kunnen studenten die niet in Nijmegen wonen thuis college volgen. Dit scheelt reistijd, maar is ook gunstig voor het milieu door de CO2-uitstoot die je bespaart vanwege het transport.’
Ook zijn er studenten die vanwege ziekte of beperkingen liever vanuit huis college willen volgen. ‘Livestreams bieden voor hen een oplossing die er voor de pandemie nog niet was.’
‘De hoorcolleges worden wel opgenomen, maar komen pas een dag later online’
Hullmanns persoonlijke reden voor het behoud van livestreams is de woningnood. ‘Ik ben twee maanden op zoek geweest naar huisvesting in Nijmegen. Tegen internationals wordt vaak nee gezegd.’ Ze woont nu in Kleef, vlak over de Duitse grens bij Nijmegen.
Timemanagement
Het beleid binnen de cursus Quantitative Methods van de studie van Hullmann is dat livestreams niet meer zullen worden aangeboden, terwijl de colleges nog wel worden opgenomen. Deze opnames worden later op Brightspace geüpload. Hullmann vindt dit niet logisch. ‘Als er toch een camera draait, kun je het college net zo goed live uitzenden. Wij hebben in de ochtend bijvoorbeeld een hoorcollege, waar we dan in de middag tijdens werkcolleges mee verder gaan. De hoorcolleges worden wel opgenomen, maar de opnames komen een dag later pas online. Onhandig, want als je niet aanwezig kunt zijn bij zo’n hoorcollege loop je dus meteen achter de feiten aan.’
Hullmann zou graag zien dat deze opnames veranderen in livestreams en dus rechtstreeks worden uitgezonden. Zo kunnen studenten hun tijd efficiënter indelen.
Het nieuwe normaal
‘Ik begrijp dat fysiek onderwijs gestimuleerd wordt, maar online onderwijs biedt ook veel kansen’, aldus Hullman. ‘Wij hopen met de petitie het college te doen inzien dat we niet hoeven terug te keren naar het ‘oude normaal’. Juist het ‘nieuwe normaal’ dat tijdens de coronapandemie in gang is gezet brengt veel kansen met zich mee. Wij zijn er voorstanders van om waar mogelijk hybride lessen aan te bieden zodat alle studenten gelijke kansen krijgen.’
Duiveltje schreef op 14 oktober 2021 om 11:01
Het blijft een duivels dilemma. Ik begrijp de reactie en petitie erg goed; aan livestreams zitten vele voordelen verbonden. Tegelijkertijd weet ik dat vele studenten minder goed leren van een livestream dan een fysiek college. Het is naïef om te denken dat deze studenten zichzelf voldoende in bescherming nemen en de verleiding weerstaan om vanuit bed het college te volgen. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat alle studenten, of zelfs de meerderheid, vallen onder deze categorie. Maar het inschakelen van livestreams zal een groep studenten schaden net zoals het uitschakelen de groep in het artikel schaadt. Dit zal natuurlijk per leervorm, cursus, opleiding, en leerjaar in verschillende mate relevant zijn.
Mij lijkt het dan verstandiger om (1) een flexibeler beleid in te stellen, geef de mogelijkheid aan de docent, (2) ondersteun de docent bij het maken van deze keuze (zowel technisch als didactisch), en (3) luister serieus naar de ervaringen en zorgen van de student- welke verder strekken dan de studentevaluaties-. Dan zullen er alsnog ontevreden studenten overblijven; maar tenminste wordt er serieus nagedacht (en gecommuniceerd!) over ‘het nieuwe normaal’ w.b. de integratie van opgedane kennis en ontwikkelde technologie.
Door alle livestreams zonder gedachte te activeren zal enkel weer een nieuwe groep schaden/boos maken.
Jan-Kees Helderman schreef op 15 oktober 2021 om 21:58
Vandaag een gastcollege gehad. Één derde van de studenten komt en die hebben een geweldig college gehad. De kwaliteit van het college is voor een belangrijk deel ook afhankelijk van de interactie tussen studenten, gastdocent en de docenten. Dus die tweederde van de studenten die niet komt opdagen zijn free riders. Onderwijs is een dienst. En de kwaliteit van de dienst is voor een belangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van de relatie en dus de interactie.