Antikraakstudenten voelen zich geïntimideerd en onveilig in oud schoolgebouw
Een beveiliger die ‘zomaar’ midden in de nacht aan je bed staat, een verwarming die het vaak laat afweten en een onaangekondigde bezichtiging. Tien studenten die antikraak zaten in een voormalig schoolgebouw aan de Hatertseweg in Nijmegen hebben daar weinig goede ervaringen mee opgedaan. Ze voelen zich bestolen, geschoffeerd en geïntimideerd door leegstandverhuurbedrijf Camelot Europe.
De eigenaar van het gebouw, schoolbestuur Rijk van Nijmegen, erkent deels de klachten. Schoolbestuurder Hans Schapenk: ‘Toen een ouder aan de bel trok, hebben we meteen met het door ons ingehuurde Camelot gebroken. Met dergelijke praktijken willen we niet geassocieerd worden.’
‘Gevechtstenue’
‘Een bewaker stond zomaar aan ons bed, om 4 uur ’s ochtends, terwijl wij hier zelfstandig wonen. We wisten helemaal niet dat anderen een sleutel hadden. Hij droeg iets wat het meeste leek op een gevechtstenue’, vertelt een HAN-student (naam bekend bij de redactie) over wat hem en nog negen huurders is overkomen.
‘Ons gevoel van veiligheid waren we volledig kwijt’
‘Ik kom de id’s scannen en zal vaker terugkomen’, was volgens de student heel kort de uitleg van de ongenode gast. ‘Hij was onvriendelijk. Toen we ernaar vroegen, wilde hij zich niet identificeren. Bij andere kamers waar niemand was, heeft hij doorzoekingen gedaan. Je reinste huisvredebreuk.’
Klaslokalen leeg
Vier studenten, onder wie degene die het woord voert, huurden de antikraakruimtes vanaf half december. Nog eens zes trokken in februari in het schoolgebouw waar voorheen vmbo-school Het Rijks gehuisvest was. Met de verhuizing van de school naar de Goffertweg stonden de klaslokalen leeg.
‘Daar woonden wij in, een paar studenten huurden voormalige bestuurskamers. Op zich ruime plekken om te wonen.’ Over de hoogte van de huur, 150 euro en daarnaast 50 euro per maand aan servicekosten, klaagden ze ook niet. ‘Maar ons gevoel van veiligheid waren we volledig kwijt’, stelt de HAN-student.
In pyjama
Op een zaterdag stonden er ineens twintig man in het pand. ‘Ik zat in mijn pyjama. Bleek er ongevraagd een bezichtiging plaats te vinden voor medewerkers van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.’ Die gaat, bevestigt de HAN, vanaf de zomer het pand een jaar huren voor onderwijs aan studenten Gezondheid en Verpleegkunde. Ter voorbereiding daarop was er een rondleiding georganiseerd.
Boosheid was er bij de studenten ook over de dagelijkse afsluiting van de verwarming, volgens hen elke dag van 10.00 tot 22.00 uur. ‘Dan zaten we in de kou. Ook warm douchen was er niet bij. Maar we betaalden wel 100 euro per maand voor gas, water en licht.’
Privacy
Camelot Europe, die niet heeft gereageerd op een verzoek voor een toelichting, zou volgens de studenten alle schuld leggen bij de schoolleiding. Het nachtelijk bezoek zou gebeuren in opdracht van het schoolbestuur, maar Hans Schapenk zegt van niets te weten. ‘Natuurlijk wilden wij niet dat de privacy geschonden zou worden. Dat vinden we niet gepast. Toen we het hoorden, hebben we meteen een punt gezet achter de samenwerking.’
Eventuele schendingen van de privacy waren volgens Camelot het gevolg van het niet goed geïnformeerd worden door de schoolleiding. Dat althans is de lezing die de studenten te horen kregen. Maar volgens Schapenk is alleen de rondleiding voor de HAN per abuis niet doorgegeven aan Camelot.
‘Camelot vroeg of we wilden controleren of er illegale feesten werden gehouden in het schoolgebouw’
Schapenk zegt verder dat het klopt dat er twee keer een storing is geweest met de verwarming. ‘Die storing werd steeds dezelfde dag opgelost.’ Het klopt ook dat de verwarming niet de hele dag voluit kon. ‘Maar als de studenten kou geleden hebben, is dat zo ingeregeld door Camelot. Niet door ons. Er kon ook de hele dag met water van 32 graden gedoucht worden.’
Illegale feesten?
GWS Surveillancedienst BV, het bedrijf dat de beveiliger stuurde, legt alle verantwoordelijkheid bij Camelot Europe. GWS-directeur Mike Gorter: ‘Die vroeg of we wilden controleren of er illegale feesten gehouden werden in het schoolgebouw.’ Anders dan de studenten zegt Gorter dat er niet twee, maar één nacht één beveiliger binnen is geweest. ‘Ik weet niet of de bewoners van zijn komst op de hoogte waren gesteld, maar hij heeft zich absoluut netjes gedragen.’
De studenten zijn inmiddels op straat gezet of, drie van hen, in vervangende antikraakwoonruimtes geplaatst. De student die het woord voert: ‘Niet netjes, zo abrupt in coronatijd, maar contractueel mogen ze dit doen.’ Schapenk: ‘Wij hebben bij Camelot geëist dat die vervangende woonruimtes voor allemaal zou regelen. Ik hoor nu pas dat dit kennelijk niet gebeurd is.’
Het gebouw staat na het afscheid van Camelot weer leeg. ‘Onze facilitaire dienst houdt nu een oogje in het zeil. We zijn blij dat deze affaire is beëindigd.’
Dit artikel van Frank Hermans staat ook in De Gelderlander.
Nagekomen schriftelijke reactie Camelot Europe:
‘Wat betreft het artikel, we herkennen ons niet helemaal in het beeld dat geschetst wordt. We vinden het vervelend dat bewoners aan de Hatertseweg niet tevreden zijn over onze dienstverlening.
Volgens onze opdrachtgever was er regelmatig sprake van overlast en feestjes. Om situaties van overlast zoveel mogelijk te voorkomen hebben wij in overleg met onze opdrachtgever extra geïnvesteerd in beveiliging om te zorgen dat eventuele overlast voor de overige bruikleners en directe omwonenden tot een acceptabel niveau beperkt zou blijven.
Hier hebben we destijds duidelijke afspraken over gemaakt en ook zo gecommuniceerd naar alle huurders. We begrijpen van hen dat zij geconfronteerd werden met onaangekondigde bezoeken van de hogeschool HAN. We hebben onze opdrachtgever, HAN en mogelijke leveranciers verzocht om bezoeken minimaal 24 uur van te voren aan te melden zoals ook in de overeenkomst vermeld staat, zodat wij huurders tijdig konden informeren. Dit is helaas niet altijd gebeurd en ondanks dat wij hier niets aan kunnen doen, vinden we het natuurlijk wel heel vervelend.
Wat betreft de tijden waarop de verwarming uitstond, dit hebben we gedaan om energie te besparen, zoals we op meer locaties doen waar huurders overdag niet thuis zijn. Op deze specifieke locatie blijken huurders overdag wel veelvuldig thuis te zijn geweest. We begrijpen de onvrede dan ook heel goed. We trekken hier lering uit en passen onze dienstverlening waar nodig aan.’