Arts maakt zich zorgen over bereikbaarheid van de campus bij noodgevallen: ‘Het moet niet zo zijn dat je niet harder dan 30 kan’
-
Drukte op de Heyendaalseweg. Foto ter illustratie, door Johannes Fiebig
Ooit reed kinderarts-intensivist Ronald Petru ’s avonds in noodsituaties in acht minuten van zijn huis op de grens met Duitsland naar het Radboudumc. Nu is hij blij als dat binnen een kwartier lukt. Hij maakt zich zorgen over plannen rond de campus. En hij niet alleen. 'Zorg dat de bereikbaarheid op orde blijft.'
Nieuwe drempels op de d’Almarasweg waar je alleen stapvoets overheen kan. Drempels op de Kwakkenbergweg die erbij kwamen. Fietsstroken. Wegversmallingen.
Auto’s weren
Petru, al 27 jaar werkzaam op het Radboudumc, is door veel verkeersmaatregelen langer onderweg om het Radboudumc te bereiken dan vroeger.
‘Dat is bijna verdubbeld, met geluk lukt het in een kwartier. Begrijp me niet verkeerd: ik snap ook wel dat er maatregelen komen. En als er een reanimatie is, zal ik als het nodig is ook wel te hard rijden om een patiënt te redden. Dat is uit te leggen. Maar we moeten heel goed in de gaten houden dat de campus bereikbaar blijft.’
Plannen in de gebiedsvisie campus Heijendaal, waar de politiek woensdag over praat, baren hem en andere medisch specialisten zorgen. Ze gaan over de toekomst van het gebied waar het Radboudumc, Radboud Universiteit en HAN onder vallen. Het gaat over betere wandel- en fietspaden en meer groen, de auto die verder geweerd wordt met minder parkeerplekken en hogere parkeertarieven. De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur, behalve op de St. Annastraat, de hoofdader om op de campus te komen.
Op de Heyendaalseweg, Erasmuslaan en Kapittelweg komen grote ‘oversteekpleinen’. Daar komen ook speciale oversteekeilandjes.
Bezorgd
Blijft door dit hele pakket aan plannen de campus bereikbaar genoeg? Petru: ‘Ik sta achter plannen voor duurzaamheid en vergroening, maar heb wel zorgen over de uitvoering. Het moet niet zo zijn dat de Heyendaalseweg straks zo is ingericht dat je niet harder dan 30 kán. Een arts die ’s nachts acuut naar een patiënt moet, heeft dan een groot probleem. Als we alleen goed via de Sint Annastraat naar de campus kunnen rijden, is dat erg mager. Is er een verkeersinfarct of demonstratie, heb je in nood echt een probleem.’
Hij roept op bij de uitvoering ‘rekening met de bereikbaarheid te houden’. ‘Mijn zorg zit hem specifiek in de bereikbaarheid ’s avonds en ’s nachts en in acute gevallen, zowel voor artsen als voor acute diensten als ambulances. Het is belangrijk dat die gewaarborgd blijft. In andere steden is de campus naar de rand van de stad verplaatst, maar daar hoor ik hier gelukkig niets over.’
‘Nu al te druk’
Er is meer verzet tegen de plannen. Als parkeren op de campus duurder is en er minder plek is, gaan automobilisten nóg meer naar omliggende buurten, vrezen bewoners in onder meer Brakkenstein, Hatertse Hei en Groenewoud. Zo’n drieduizend bewoners boden de politiek een petitie aan over deze zorg.
‘Het is nu al te druk. Je ziet auto’s op stoepen parkeren, afritten blokkeren. Straks is dat nog erger’, zegt Ilse de Jong uit Hatertse Hei.
Om parkeeroverlast te voorkomen, is het plan dat er betaald parkeren in wijken komt met vergunningen voor bewoners en bezoek. Maar, stellen velen: dit is niet de oplossing, de campus zou zelf maatregelen moeten nemen. Betaald parkeren kan de parkeerdruk verlichten, maar zorgt niet voor meer plek. Is er op de campus minder parkeerplek, dan zullen mensen nog uitwijken, zeggen bewoners.
‘Schuif dit niet op de wijken af’, zegt Jeroen Smits uit de Gerrit van Durenstraat (Groenewoud), nu een rustig straatje. Bewoners daar roepen op de plannen zo bij te stellen, dat alle parkeerproblemen op de campus zelf worden opgelost en geen betaald parkeren in omliggende wijken nodig is.
Dit is een aangepaste versie van een artikel van Mitchel Suijkerbuijk, dat eerder in De Gelderlander stond.
Herman Aqlbers schreef op 20 februari 2025 om 11:21
Bereikbaarheid en problemen met parkeren is op eigen terreinen goed op te lossen. Heb je juist geen ambtenaar voor nodig of milieufreek. Ik ben klant bij tamdheelkunde en kan met mijn dieselbus niet meer op afspraak komen en parkeren. Radboud mag nog minder subsidiegeld krijgen.