Auto’s verdwijnen van Erasmuslaan en (deel van) Heyendaalseweg
In 2026 moeten de Erasmuslaan en de Heyendaalseweg afgesloten zijn voor doorgaand verkeer. In de tussentijd moet het autogebruik rond de campus al met 20 procent zijn gedaald. Dat zijn de ambities van een meerjarenplan over mobiliteit van onder meer de Radboud Universiteit, Radboudumc en de gemeente.
Op dit moment is het moeilijk voor te stellen, maar voor de coronacrisis was het erg druk op de laatste kilometer naar de campus. In totaal reisden dagelijks zo’n 50.000 studenten en 17.000 medewerkers van de Radboud Universiteit, het Radboudumc, de HAN en het ROC naar Heyendaal. Vooral in de spits was het daardoor erg druk, met onveilige situaties tot gevolg. Op de rotonde aan de Erasmuslaan gebeurden in het verleden bijvoorbeeld enkele ongelukken.
Naar verwachting keert die drukte terug als de coronapandemie voorbij is. Om de verkeersstromen te reguleren, de veilgheid te verbeteren en de campus verder te vergroenen ligt er nu een plan van de Projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal van de universiteit, het Radboudumc en enkele andere partners (zie kader).
Minder asfalt, meer groen
Meest in het oog springende maatregel: over enkele jaren kunnen auto’s die vanaf de stad over de Heyendaalseweg op weg zijn naar de campus, niet verder rijden dan het Huygensgebouw. Op de Erasmuslaan zijn alleen auto’s welkom op het stukje tussen de Sint-Annastraat en het Grotiusgebouw, zodat ze daar de parkeergarage kunnen bereiken. De rest van de straat is bedoeld voor fietsers, bussen en hulpdiensten.
Of de bussen in één of twee richtingen over de campus zullen rijden, is nog niet duidelijk. ‘Hoe minder asfalt er ligt, hoe meer groen we krijgen’, zegt Carlo Buise van de Arbo- en milieudienst. ‘Het liefst hebben we een park waar een bus doorheen rijdt.’ Wie zijn of haar auto wil parkeren op de campus, wordt omgeleid via de Driehuizerweg of via de Sint-Annastraat.
‘Het liefst hebben we een park waar een bus doorheen rijdt’
Om dit plan te verwezenlijken, hebben alle partijen zich tot doel gesteld het autogebruik naar de campus met 20 procent te verminderen. ‘We willen geen afwenteling van het autoverkeer van de campus naar de rest van de stad’, zegt Buise. ‘De Sint-Annastraat kan dat misschien aan, maar sommige kruispunten in de omgeving niet.’
Ervaringen die we nu opdoen met thuiswerken kunnen hierbij van nut zijn, zegt Buise. ‘Als iedereen na de coronacrisis één dag per week thuiswerkt, krijgen al we 20 procent minder verkeer naar de campus’, zegt Buise.
Elektrische deelauto’s
Ook flexibele parkeertarieven en het stimuleren van – al dan niet elektrische – fietsen moeten bijdragen aan het terugdringen van het autogebruik. ‘Medewerkers van het Radboudumc die dichtbij de campus wonen, betalen op dit moment al een hoger parkeertarief dan wie verder woont, zegt Buise. ‘Die regel kunnen we ook invoeren voor de universiteit.’
Voor medewerkers van de universiteit en het Radboudumc loopt sinds begin dit jaar een pilot met MaaS, een app waarmee je je zakelijke reis plant, boekt en betaalt. ‘Door de huidige crisis ligt de pilot nagenoeg stil omdat we nauwelijks reizen’, zegt Buise. Op dit moment staan wel al twee elektrische deelauto’s bij het Berchmanianum. ‘Dankzij de app kunnen medewerkers met de elektrische fiets of het openbaar vervoer naar Heyendaal komen. De deelauto’s zijn bedoeld voor zakelijke reizen vanaf de campus naar bestemmingen die slecht met het openbaar vervoer en de e-bike te bereiken zijn. In eerste instantie zijn ze bedoeld voor zakelijke reizen, maar in de toekomst misschien ook voor privéreizen.’
Duurzaam Bereikbaar Heyendaal
Projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal werd in 2016 opgericht met als doel de campus bereikbaar te houden en tegen 2030 CO2-neutraal te maken. In de projectgroep zitten naast de gemeente, hogeschool en Radboudumc ook het ROC, Arriva, NS, Connexxion, het Ministerie van Infrastructuur en studentenvakbond AKKU.
Jhm schreef op 14 oktober 2020 om 11:47
Ben kort geleden, ” geschept” per fiets, door een rechts afslaande bus, ondanks richting aangeven en opvallend kleur van mijn jas.
Bussen veilig???
Student schreef op 14 oktober 2020 om 16:33
Tijd voor een tram?
peter rietbergen schreef op 17 november 2020 om 14:08
een prachtig plan, alhoewel Ashok Bhalotra’s visie uit de jaren negentig mij nog meer bekoorde.
Overigens is het gevaar van de rotonde bij het Erasmusgebouw deels een gevolg van de mogelijkheid voor fietsers om daar links- en rechtsom gebruik van te maken – een sowieso stupide verkeerstechnische oplossing die in Nederland vaker voor problemen zorgt.