‘Bewoners’ van de Vasim willen géén museum

15 nov 2012

Fabriekscomplex de Vasim is in the picture als locatie voor een nieuw, nationaal oorlogsmuseum. Staat het uitgestrekte fabriekscomplex nu dan leeg? Integendeel. Zo’n veertig kunstenaars en culturele ondernemers laten de voormalige spinnerij bruisen. Wat vinden zij van het museumplan? D66 wil vanavond in een stadgesprek onderzoeken of de culturele broedplaats en het WOII-museum zich samen in de Vasim kunnen vestigen. Hans Glaudemans, directeur van de Vasim-stichting, denkt van niet. ‘Het complex is te klein voor beide partijen samen. Het kan alleen als de gemeente het Nijma-gebouw hiernaast koopt, dat vroeger ook bij de spinnerij hoorde.” Drift Misschien ken je de Vasim van de dancefeesten, die Drift er organiseert en die voor 80 procent studenten trekken. Drift-directeur Diede van Overbeek (25) werkt in zijn afgetimmerde kantoor aan de promotie van het festival Herfstdrift. ‘Als het museum in de grote hal komt, zoals de gemeente voorstelt, verliezen wij onze ideale en prachtige industriële binnen- en buitenlocatie.’ Van Overbeek baalt dat de Vasimmers op internet worden neergezet als een stelletje subsidietrekkers. ‘We zijn hardwerkende, culturele ondernemers die onze eigen broek ophouden. We zorgen voor werkgelegenheid, educatie en stageplaatsen. Wel betalen we een heel redelijke huur, maar we plegen dan ook zelf onderhoud.’ Hij vindt het vreemd dat de gemeente niet kijkt naar de bestaande waarde van de Vasim. ‘Het is veel duurzamer om de broedplaatsfunctie uit te bouwen. Ik vind het riskant om een fortuin te investeren in een museum, waarvan onzeker is of het van de grond komt.’ Vasim-beheerder Hubert den Teuling ziet de combinatie evenmin voor zich. ‘Kunst en oorlog, dat wringt. Bovendien bieden we in de hal een totaalconcept aan voor bedrijfsevenementen. Techniek, catering, aankleding en workshops, al die sectoren zijn in huis. Als het museum in de hal komt, verliezen we die troef.’ Zeefdrukcarrousel Lothar Otten is directeur van de Markies, een bedrijf dat festivaltenten maakt voor onder meer Lowlands en de Zwarte Cross. Volgens hem moet de Vasim het van de gemeenteraad hebben en niet van B&W. ‘De Vasim en Standvast Wonen wilden samen de fabriek van de gemeente kopen, maar werden het niet eens over de prijs. Vervolgens droppen enkele wethouders opeens dit museumplan. Gelukkig organiseert D66 vanavond dit gesprek.’

Zeefdrukcarrousel
Sascha de Grave (30) giet verf op een uit de kluiten gewassen robotspin. Het blijkt een zeefdrukcarrousel. ‘Als geschiedenisstudent kon ik nooit leuke t-shirts vinden. Met een vriend begon ik Groene Was.’ Ze drukken t-shirts voor bedrijven, festivals en NGO’s. ‘Ecologisch, maar wel fucking hip,’ lacht De Grave. Als het museumplan ter sprake komt, vergaat hem het lachen. ‘Als je ziet hoe het Waalfront er nu bijligt, weet je hoe het meestal afloopt met de grote plannen van de gemeente. Maar goed, de financiën zijn doorslaggevend. En er moeten nog vele miljoenen bij. Dus uiteindelijk verdwijnt dit plan vast weer netjes in de ijskast.’ / Lydia van Aert

0 reacties

  1. Roelof van Otten schreef op 22 november 2012 om 11:20

    Hallo studenten: neem geen genoegen met een zes-minnetje!
    Streef naar negens en tienen.
    Lothar van Otten kennen wij niet in onze familie-stamboom.
    U zult Lothar Otten bedoelen, maar schrijf dat dan ook!
    Gaarne webpagina aanpassen, anders blijft Google steeds foutieve hits geven.
    Roelof van Otten
    http://www.vanotten.eu

  2. Henk Basman schreef op 1 februari 2013 om 22:35

    Kunstenaars en culturele ondernemers?? Groene Was is een keiharde commerciële drukkerij! Dat kan toch niet in een gesubsidieerd als creatieve werkplek bestemd pand??

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!