Borrelen zonder borrel: op bezoek bij de moslimvereniging
‘Als ik hoor dat iemand nog nooit een moslim heeft ontmoet, nodig ik diegene uit.’ Sümer Sen van moslimstudentenvereniging MSV gaat graag in gesprek met niet-moslims. Op de universiteit, maar ook daarbuiten. Een kennismaking bij spa en hummus.
De hapjes en flessen spa staan klaar op tafel in de verenigingengang onder het sportcentrum. Het is maandagavond en ‘Meet MSV’ gaat beginnen. Penningmeester Fatima Ba heeft kip- en rundvleeshapjes gemaakt met haar moeder en er zijn allerlei soorten hummus, dips en brood. Wat ontbreekt, is bier. De kersverse bestuursleden van moslimstudentenvereniging MSV bedanken uitvoerig alle bezoekers die de kou hebben getrotseerd om hen te feliciteren met hun nieuwe functie. Ze schenken hoogstpersoonlijk iets te drinken in voor elke gast.
‘Ook mensen die zich willen verdiepen in de islam zijn welkom’
Meet MSV is een variant op de traditionele constitutieborrels, de kennismakingsborrels die studentbesturen organiseren in oktober en november. ‘We gaan daar ook wel eens heen,’ vertelt Sarah Boulehoual, student Political Science en secretaris van de vereniging, ‘maar dan wel op onze manier. Naar de borrel van de koepel van christelijke studentenverenigingen gingen we bijvoorbeeld direct om zeven uur. We schudden handen, maakten een praatje en gingen op tijd weer naar huis.’ Ze voegt eraan toe, lachend: ‘We krijgen soms verraste reacties: ‘Oh mijn God, komen moslims ook naar een constitutieborrel?’ Natuurlijk wel, maar vanuit ons geloof kiezen we ervoor niet te drinken.’
‘Daarom organiseren we zelf geen borrel,’ zegt commissaris Externe Zaken en filosofiestudent Sümer Sen. ‘Maar we willen iedereen wel ontmoeten, vandaar dit kennismakingsfeestje.’
Monsters
Het nieuwe, veertiende bestuur van MSV bestaat uit vier Radboudstudenten en een student van de HAN. De afgelopen jaren steeg het ledenaantal gestaag en de vereniging heeft nu ongeveer 160 leden. Ter vergelijking: de grootste christelijke tegenhanger, ‘bier en Bijbel’-vereniging NSN, heeft 183 leden. ‘Er komen ook vaak niet-leden naar onze activiteiten,’ zegt Boulehoual, ‘zoals naar de lezingen, bijvoorbeeld over Mekka of de vraag of God bestaat.’ Niet alle leden zijn bovendien moslim, vertelt Sen. ‘Ook mensen die zich willen verdiepen in de islam zijn van harte welkom.’
Die gastvrijheid is tijdens Meet MSV duidelijk zichtbaar. Als iemand aangeeft geen vlees te eten, neemt geneeskundestudent en voorzitter Sherin Said zich direct voor bij de volgende activiteit ook vegetarische hapjes te bakken. De bestuursleden laten hun kantoor zien en nodigen iedereen uit vooral nog eens langs te komen. De wens om in gesprek te blijven is groot, vertelt Sen. In de samenleving en kleinschaliger ook binnen de universiteit. ‘Als ik hoor dat iemand nog nooit een moslim heeft ontmoet, nodig ik diegene uit’, zegt hij. Ook spreken MSV- leden op basisscholen over de islam en moslims in Nederland. ‘Afstand creëert angst, een donkere steeg vult een mens met monsters’, zegt Sen. ‘Ik vind het verstandig en redelijk om dat te voorkomen.’
Hutspot en couscous
MSV werkt daarom graag samen met andere partijen. Lezingen organiseren de leden soms samen met christelijk dispuut Quo Vadis en FTR-faculteitsvereniging Awas. Met diezelfde clubs, NSN en politicologieverenigingen Ismus, initieerde MSV ook Hutspot en couscous. Bij die terugkerende activiteit luisteren studenten tijdens een maaltijd naar sprekers en gaan ze in debat.
Andere activiteiten zijn de jaarlijkse reis, een cursus Arabisch en de Islam Awareness Month. Die awareness creëerde MSV bijvoorbeeld met een ‘theehoekje’ in de Refter, waar geïnteresseerden thee konden drinken met moslims.
‘Ik weet echt niet wie hier vijf keer per dag bidt’
Hoewel de bestuursleden het moslimzijn op een katholieke universiteit niet als negatief ervaren, vervult MSV wel de behoefte aan een plek waar ze niet ‘anders’ zijn. ‘Politicologie, mijn studie, is echt een witte studie’, zegt Boulehoual. Ook Fatima Ba is een uitzondering bij haar scheikundestudie aan de HAN. ‘Als moslim en als niet-witte student. Dat vind ik niet erg, maar het is fijn hier onder gelijkgezinden te zijn die op dezelfde manier met geloof omgaan.’ Katholieke Radboudtradities, zoals het gebed bij de opening van het academisch jaar, vinden ze niet hinderlijk. ‘De universiteit is niet meer zo traditioneel’, zegt Sen. ‘Er is ruimte voor andere geloven.’
Ze zijn bijvoorbeeld blij met de gebedsruimte voor moslims in de Studentenkerk. ‘Ik raak regelmatig in gesprek met mensen van andere overtuigingen, als ik op mijn beurt wacht’, zegt Sen. ‘Dat is interessant, ik leer van hun kijk op het leven.’ Met de andere religieuze verenigingen heeft MSV goed contact. ‘Al zijn we geen lid van de CSN – immers een koepel voor christelijke verenigingen – we kunnen voor samenwerking en advies prima bij hen terecht.’
Nieuwe auto
Hoewel religie centraal staat, gaan de gesprekken bij MSV over méér dan bidden, zegt Boulehoual. ‘We maken heel veel lol, bijvoorbeeld tijdens de ladies’ nights.’ ‘We zijn heel grappig, hoor!’ lacht Ba. Hoe je gelooft, is een erg persoonlijke kwestie, zegt Sen. ‘Ik weet echt niet wie hier vijf keer per dag bidt. Bidden is iets anders dan vragen om bijvoorbeeld een nieuwe auto. Het is een verbintenis aangaan met Allah. Dat is iets voor jezelf.’
Aan het eind van de avond gunt Sen de laatste kipsnack aan een ander lid. Hij vertelt dat hij het belangrijk vindt soms op te offeren wat je graag wilt. Niet om gezien te worden, maar om goed te doen zonder eigenbelang. ‘Zo denk ik bij alles na waarom ik het doe. Ook bij mijn studie: ik wil hard werken. Dat is religieus gemotiveerd, ik denk dat ik hier met een doel ben. Ik wil het beste uit mezelf halen en de vermogens die mij zijn geschonken ten volle gebruiken.’