Bouwplannen universiteit stuiten op verzet
Het voornemen van de universiteit om het bospad naar de Houtlaan vrij te maken voor vrachtverkeer bij de sloop van de Thomas van Aquinostraat stuit op verzet. Naast de omwonenden roeren nu ook de milieugroepen zich in het debat. ‘We gaan er alles aan doen om dit tegen te houden.’
De universiteit wil het Van Disveldpad tijdelijk offeren om ruimte te maken voor het vrachtverkeer bij de sloop van de Thomas van Aquinostraat, die februari 2018 van start gaat. Inwoners van Brakkenstein hadden met spandoeken al hun ongenoegen geuit over de overlast op de Houtlaan, de straat die met het bospad kruist.
Het verkeer via het pad zorgt niet alleen voor een onveilige Houtlaan, ook de natuur is in het geding. De Partij voor de Dieren ziet niks in het asfaltlint door het bos. ‘Zo’n weg is een verstoring van de natuur’, zegt Tim Zeegers van de Nijmeegse werkgroep van de partij. Hij maakt zich zorgen over de in het bos levende salamanders en kleine zoogdieren, naast de onlangs aangetroffen havik.
Bezwaar aantekenen
Zeegers wijst op de geluidsoverlast voor de dieren, ‘en de grotere kans dat ze door het vrachtverkeer worden overreden’. Zo gauw de universiteit de vergunning voor het bospad verstuurt, zal de Partij voor de Dieren bezwaar aantekenen. Zeegers: ‘Dat levert in elk geval vertraging op en we zullen er alles aan blijven doen om het plan tegen te houden.’
Zeegers denkt niet dat het zover hoeft te komen. De universiteit heeft immers zes scenario’s op tafel gelegd om het vrachtverkeer in goede banen te leiden. ‘Een van de andere scenario’s maakt slim gebruik van de bestaande wegen, zonder veel extra onveiligheid, waarom kiest de universiteit niet daarvoor?’
Veilig én milieuvriendelijk
Ook natuurorganisatie IVN Nijmegen noemt het Van Disveldpad niet de meest voor de hand liggende optie. Bea Peeters van IVN wijst op de schade aan het leefmilieu, al houdt ze oog voor de veiligheidsrisico’s. ‘We zijn behalve pleitbezorger voor het milieu ook vaders en moeders die zich zorgen maken om de veiligheid van de schoolgaande kinderen op de fiets’, zegt Peeters.
‘Je moet er niet aan denken dat al die vrachtwagens zich mengen in het normale verkeer’
Peeters heeft begrip voor de keuze van de universiteit, immers de meest verkeersveilige optie van de zes. ‘Je moet er toch niet aan denken dat al die vrachtwagens zich mengen in het normale verkeer.’ Maar Peeters is nog niet overtuigd van de noodzaak nu te kiezen voor de aantasting van het bospad. ‘Er zijn zoveel slimme mensen op de universiteit. Die moeten toch iets kunnen bedenken dat zowel de natuur spaart als veilig is. Wat mij betreft wordt het optie zeven.’
Geert Stoltenberg van het Universitair Vastgoedbedrijf en verantwoordelijk voor de sloop noemt het commentaar een gunstig teken. ‘Ik ben blij dat omwonenden en milieugroepen zich inspannen om mee te denken over de beste optie.’ Na uitputtend onderzoek kwam het bospad als beste uit de bus, ‘maar we staan open voor andere scenario’s’. In de tweede week van juli organiseert de universiteit een informatieavond voor bezorgde burgers – de derde dit jaar. ‘Dan zullen we opnieuw goed naar de overwegingen luisteren.’