Brandbrief over linke verkeerssituaties

17 jun 2015

De campus kent plekken die levensgevaarlijk zijn. Medezeggenschapsraden van de universiteit en de hogeschool hebben de handen ineen geslagen en een brandbrief gestuurd aan de gemeenteraad. Ze willen dat het verkeer veiliger wordt.

Rotonde Heyendaalseweg. Foto: Bert Beelen
Rotonde Heyendaalseweg. Foto: Bert Beelen

Bijna-ongelukken komen te vaak voor op en rondom de campus. In het tweejaarlijkse overleg tussen de ondernemingsraden van het Radboudumc en de universiteit, de studentenraad van de universiteit en de medezeggenschapsraad van de HAN, is daarom besloten een brandbrief te sturen aan de gemeenteraad en aan de besturen van het Radboudumc, de universiteit en de HAN. Ze noemen de huidige verkeerssituatie in de brandbrief onacceptabel en vinden het ‘noodzakelijk’ dat de gemeente samen met de drie instellingen aan een oplossing gaat werken.

Fietspad
In de brief noemen de medezeggenschapsraden vijf gevaarlijke plekken waar volgens hen maatregelen nodig zijn. Het gaat om drie kruispunten: Heyendaalseweg/Kapittelweg, Thijmstraat/St. Annastraat en Philips van Leydenstraat/Erasmuslaan/St. Annastraat. Daarnaast willen ze dat er een fietspad komt op de Heyendaalseweg tussen de Groesbeekseweg en de Groenewoudseweg, en ‘een nieuwe routering voor fietsers’ bij de hoofdingang van het Radboudumc/Huize Heyendael.

Mark Vlek de Coninck
Mark Vlek de Coningh

Het komt niet vaak voor dat de verschillende raden samen een brief opstellen. ‘Er zijn maar weinig zaken waar we allemaal tegelijk mee te maken hebben, maar hier is iedereen het over eens. Er moet echt wat gaan gebeuren’, zegt Mark Vlek de Coningh, voorzitter van de Universitaire Studentenraad (USR). Als het aan hem ligt, wordt de rotonde bij het Erasmusgebouw ook toegevoegd aan de lijst van gevaarlijke plekken. ‘Al kan dat probleem waarschijnlijk ten dele opgelost worden door de universiteit zelf.’

In de Gelderlander reageert een gemeentewoordvoerder alvast op de brief. De gemeente ziet graag dat de onderwijsinstellingen met lesroosters schuiven, zodat het minder druk wordt in de spits. / Pim Muller

6 reacties

  1. Joost schreef op 17 juni 2015 om 09:51

    Als ik het goed begrijp komt de rotonde op de foto dus niet in de brief voor? Juist dit is bij uitstek een plek waar bussen en fietsers elkaar regelmatig rakelings passeren..

  2. j schreef op 17 juni 2015 om 14:09

    Is er ook iets bekend over de hoeveelheid ‘bijna ongelukken’ en echte ongelukken?
    De meeste problemen kunnen zijn makkelijk met wat tunnels op te lossen, maar daar is natuurlijk geen geld voor.

  3. johan van de woestijne schreef op 17 juni 2015 om 15:35

    Zo lang de fietsers zelf het grootste gevaar zijn, voor zichzelf en hun
    medeweggebruikers, is elke aanpassing water naar de zee dragen. Het is steeds ‘de ander’die verantwoordelijk is. Echt flink zou zijn als de afzenders van de brief hun eigen achterban zouden aanspreken op hun weggedrag.

    • Willem schreef op 18 juni 2015 om 15:10

    • Arnold Kreps schreef op 18 juni 2015 om 16:18

      Ook ik sluit me aan bij de reactie van Johan van de Woestijne. Veel fietsers lappen alle verkeersregels aan hun laars. Een vorbeeld hiervan is het trottoir tussen de studentenflats aan de Professor Bromstraat en het Mercatorgebouw. De meeste fietsers (jong en oud) die vanuit de studentenflats komen en richting het Mercatorgebouw fietsen, nemen het trottoir, en slalommen met flinke vaart tussen de voetgangers door, door rood stoplicht over de voetgangersoversteekplaats en het eerste stuk van het fietspad tegen de richting in. Wee je gebeente als je daar als voetganger iets van zegt…

  4. Rien Breteler schreef op 19 juni 2015 om 10:42

    de verruwing in het verkeer zoals hierboven geschetst bij fietsers is algemener. Ook werkverkeer dat gewoon doet wat ze nodig vinden, zonder daarbij op verkeersregels te letten neemt hand over hand toe. Zolang iedereen daar maar bedacht op is, is het gevaar beperkt, maar de overlast blijft. Verkeersdrempels kunnen op gevaarlijke punten het snelverkeer afremmen, zodat de reactietijden toenemen. Zoals bij de Philips van Leijdenlaan. Als de fietsers daar op een verkeerstafel fietsen dan zullen auto’s sowieso afremmen voor die tafel, htegeen alleen maar goed aansluit bij de aanwezigheid van het stoplicht op de Annastraat. Hoe langzamer het verkeer in de binnenstad , hoe veiliger. Irritatie over en weer is een ander thema.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!