Brightspace-functie uit de lucht na privacyklacht
De nieuwe digitale leeromgeving Brightspace – opvolger van Blackboard – wordt geroemd om haar gebruiksvriendelijkheid. Maar, zo vinden studenten Niek Steenhuis en Bas van der Zandt, het systeem schendt de privacy van studenten. De universiteit heeft maatregelen genomen.
Tot voor kort was het mogelijk voor docenten om precies te zien wanneer een student voor het laatst had ingelogd in Brightspace. ‘Stel dat je na het stappen, om vier uur ’s nachts, nog even iets wil checken’, zegt informaticastudent Bas van der Zandt. ‘Een docent zou daar niks van mogen zeggen. Maar wie zegt dat hij mij daar niet op afrekent?’
Van der Zandt, lid van studentenpartij AKKUraatd, is niet de enige die Brightspace kritisch tegen het licht heeft gehouden. Ook filosofie- en kunstgeschiedenisstudent Niek Steenhuis verdiepte zich de afgelopen weken in de digitale leeromgeving, die sinds het begin van dit collegejaar dienstdoet als opvolger van Blackboard. Steenhuis: ‘Toen ik Brightspace voor het eerst gebruikte, hoefde ik helemaal geen akkoord te geven op een gebruikersovereenkomst of iets dergelijks. Dat verbaasde mij nogal.’
Via een gezamenlijk contact kwamen informaticastudent Van der Zandt en filosofiestudent Steenhuis met elkaar in contact. Ze besloten samen in gesprek te gaan met privacyfunctionaris van de universiteit Ronald Sarelse en Brightspace-projectleider Erik Reinders. Die gesprekken vonden de afgelopen weken plaats.
Uitgezet
Naar aanleiding daarvan heeft de universiteit de functie Class Progress in Brightspace, in ieder geval voorlopig, uitgezet. Deze functionaliteit bood docenten de mogelijkheid om allerlei gegevens op individueel niveau te bekijken over de studenten die hun cursus volgen. Of bepaalde documenten gedownload zijn, of studenten bepaalde opdrachten gemaakt hebben, en inderdaad ook: op welk moment van de dag (of nacht) een student ingelogd heeft.
Volgens projectleider Erik Reinders maakt de Class Progress-functie het juist mogelijk om studenten op een individuele manier te begeleiden. ‘Je kunt als docent maatwerk bieden, en op die manier de kwaliteit van je onderwijs verbeteren. Dat is ons gemeenschappelijke doel en een belangrijke reden geweest om voor Brightspace te kiezen.’ Hij noemt het daarom ‘erg jammer’ dat de functie uitgezet moest worden, maar zag er na gesprekken met de privacyfunctionaris wel de noodzaak van in.
Docenten konden zien op welk moment van de dag (of nacht) studenten inlogden
Reinders en zijn collega’s gaan nu werken aan het meer transparant maken van Brightspace. ‘We moeten binnen Brightspace duidelijker communiceren wie welke gegevens kan inzien, en hoe lang die worden opgeslagen.’ Reinders hoopt dat daarna de Class Progress-functie snel weer aangezet kan worden.
Het college van bestuur zal zich nu samen met de medezeggenschap opnieuw over Brightspace moeten gaan buigen. Reinders sluit niet uit dat er nog maanden, of zelfs een jaar, overheen gaan voordat dat gebeurd is. ‘We moeten in gezamenlijkheid bepalen welk beleid hierin het beste is en welke richtlijnen worden gehanteerd.’
Risicogroepen
Studenten Bas van der Zandt en Niek Steenhuis vinden niet dat de problemen de wereld uit zijn als er binnen Brightspace duidelijker gecommuniceerd wordt wie welke gegevens kan inzien. Steenhuis: ‘Het probleem is fundamenteler dan dat.’ Op basis van de data kan het systeem een individueel voortgangsprofiel van studenten binnen een bepaald vak maken. Dat is problematisch, vindt Steenhuis. ‘Daarmee kunnen studenten in risicogroepen worden ingedeeld. De vraag is echter of die categorisering strookt met de werkelijkheid.’ Een student die volgens Brightspace weinig voortgang maakt, kan in de ogen van Steenhuis wel degelijk vooruitgang tonen. Niet-meetbare factoren als motivatie en het inbrengen van zinvolle input tijdens discussies, worden bijvoorbeeld niet meegewogen in het systeem.
Docenten kunnen volgens Steenhuis door de manier waarop Brightspace is ingericht worden beïnvloed in de manier waarop zij onderwijs geven. ‘Docenten gaan hun onderwijs wellicht anders vormgeven door de zogenaamde voordelen van Brightspace maximaal te benutten. Bijvoorbeeld door extra veel opdrachtjes te geven, die ze normaal achterwege zouden laten.’
Privacywet
En dan is daar ook nog de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Volgens Van der Zandt, die zich specialiseert in digitale veiligheid, schrijft deze nieuwe wet voor dat het verzamelen van data altijd ‘proportioneel’ moet zijn en in dienst moet staan van een te verantwoorden doel. Simpelweg data verzamelen zonder een duidelijk gedefinieerd doel is uit den boze.
Volgens Steenhuis kan het verbeteren of waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs zo’n doel zijn. ‘Maar is het zeer de vraag of alle data die worden binnengehaald daar daadwerkelijk aan bijdragen. Daar moeten studenten en medewerkers nu over gaan nadenken: dat debat moet gevoerd worden. Dat de discussie nu pas op gang komt, terwijl Brightspace al lang en breed is ingevoerd, wijst er volgens Van der Zandt en Steenhuis op dat de universiteit Brightspace te snel ingevoerd heeft. ‘De universiteit heeft zich echt verslikt in de complexiteit van dit debat.’
Het klopt dat het college van bestuur vorig jaar besloten heeft vaart te zetten achter de implementatie van Brightspace. Erik Reinders: ‘Aanvankelijk zou Brightspace gefaseerd ingevoerd worden – de faculteiten zouden één voor één overstappen. Maar iedereen wilde graag de eerste zijn. Toen heeft het college gezegd: dan gaan we met z’n allen tegelijk over in september.’
Is dat achteraf een fout geweest? Projectleider Reinders vindt van niet. ‘De overzetting is echt heel erg goed gegaan. We krijgen over het algemeen erg positieve feedback.’ Privacy was volgens Reinders tijdens de implementatie ‘een belangrijk thema’ waarbij de keuzes werden getoetst aan wet- en regelgeving. ‘Maar we zijn hierin blijkbaar toch te voortvarend bezig geweest.’
Lang leve de EU schreef op 20 september 2018 om 08:48
Institutionele politiek op zijn best. Het College van Bestuur zou nooit een dergelijke beslissing gemaakt hebben, ware het niet dat kort na de maatregelen vanuit de EU en de maatschappelijke discussie over de sleepwet een sterk gewicht wordt toegekend aan de adviezen van de nieuw in het leven geroepen privacyafdeling.
Geeneu schreef op 21 september 2018 om 11:07
De eu, laat mij niet lachen alstublieft. Wellicht is door de eu een verordening opgelegd ter bescherming van de persoonsgegeven, ‘echter’ was het gevolg slechts, een nieuw bericht met de vraag of je akkoord ging met de gebruikersovereenkomst. Ga je daar niet mee akkoord wordt de toegang geweigerd. Daarnaast was deze informatie reeds onder nationaal recht niet toegestaan, om af te sluiten waar deze wetgeving eigenlijk voor is bedoelt. Het draait immers niet om uw gegevens te beschermen maar om een zelfstandig bestuursrgaan in te stellen die onafhankelijk van de nationale regering mag opereren en geen enkele verantwoording afleggen over hoe ze functioneren. Het is een farce.
Arne schreef op 20 september 2018 om 10:27
Wel grappig – binnen Blackboard kreeg je als docent namelijk ook allerlei individuele gegevens van studenten op je bord, gaande van het tijdstip van het laatste bezoek tot het aantal downloads van een document, of het aantal keer dat een bepaalde weblecture bekeken werd… Daar heeft bij mijn weten niemand ooit een punt van gemaakt :-).
En ja, ik ben het eens met Erik Reinders – ik denk dat ‘gebruikersgegevens’ voor een docent tot op zekere hoogte wel degelijk nuttig kunnen zijn om maatwerk te kunnen bieden!
Sanne schreef op 7 september 2021 om 16:53
Inderdaad, ook bij N@tschool was dat altijd al te zien. Nooit een student die daar moeilijk over deed. En hoezo wordt het inloggen om 04.00uur tegen je gebruikt? Als docent ben je vooral blij dat een student inlogt (maar vooral: de meeste docenten kijken nooit naar dat soort gegevens).
Verder is het juist van belang voor goed onderwijs dat een docent de voortgang in 1 oogopslag kan zien en daarop kan inspelen tijdens de les. Zeker bij toepassen van formatief handelen! Alleen op deze manier kan een docent zien waar hij bij de student op aan moet sluiten. Door dit soort functionaliteiten uit te zetten wordt het onderwijsproces onwerkbaar en laat dit nou net de kracht van LMS systemen als BS zijn!
#ruleaks schreef op 20 september 2018 om 10:32
Natuurlijk wordt in deze rel even wat achtergrondinformatie handig weggelaten:
1. Blackboard kon exact hetzelfde.
2. Dit was iets wat volgens mij gewoon in het programma van aanbesteding stond als ‘gewenste functionaliteit van de opvolger van Blackboard’.
Het is dus niet alsof de universiteit hier niet van op de hoogte was.
Marek Voesenek schreef op 20 september 2018 om 14:15
Complimenten voor Bas van der Zandt en Niek Steenhuis. Onderwijsverbetering is een sterk argument, echter moet dit nooit tot de persoon herleidbaar zijn. Eerst een plan creëren hoe het onderwijs te verbeteren met deze informatie en daarna deze functionaliteit gebruiken (met enkel informatie die niet tot een persoon herleidbaar zijn).
Jos Joosten schreef op 20 september 2018 om 14:51
“Iedereen wilde graag de eerste zijn”. Sure. Werkelijk iederéén stond erom te springen pas vanaf midden juli – met de helft van de collega’s op zomervakantie – naar een cursus te kunnen, met begeleiders die zelf het programma nog niet helemaal snapten (‘de onderhandelingen zijn nog niet helemaal klaar’, meldde mijn docente, toen ik naar een bepaalde functionaliteit vroeg, waarover zij niks wist), om meteen na de vakantie en masse faculteitsbreed een splinternieuw onbekend programma te moeten gaan gebruiken.
Jose van Alst schreef op 20 september 2018 om 18:41
Misschien handig om mee te wegen wat allerlei eerdere pilots met zogeheten Learning Analytics hebben opgeleverd. Zie dit SURF dossier:
https://www.surf.nl/themas/onderwijsinnovatie-met-ict/learning-analytics