Aanpassing collegetijden lost verkeersdrukte niet op

21 sep 2018

De collegetijden van universiteit en hogeschool zijn al aangepast in de strijd tegen de ongebreidelde toename van de verkeersdrukte in Heyendaal. Maar nieuwe slimme maatregelen zijn nodig met zo'n 50.000 studenten, medewerkers, ROC-scholieren en ziekenhuisbezoekers die zich elke dag in de ochtendspits storten.

Een verkeersinfarct in Heyendaal ligt altijd op de loer. Dat zegt Carlo Buise van de Arbo- & Milieudienst, die zich al jaren bezig houdt met het bereikbaar houden van de campus. Een van de meest recente ingrepen is het aanpassen van de collegetijden van de universiteit en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). De universiteit begint sinds enkele weken om 8.30 uur en de HAN om 9.00 uur, zodat niet alle studenten tegelijk naar de campus komen.

‘Maar het effect is voorlopig nauwelijks merkbaar, vermoedelijk omdat er dit jaar weer meer studenten bij zijn gekomen’, heeft Buise geconstateerd. Daarmee is ook het aantal forensen in de ochtendspits flink gestegen. ‘Dus het is maar goed dat we die aanpassing al hebben doorgevoerd, anders hadden we dit jaar al regelmatig een verkeersinfarct gehad. We zien dat het tot 08.30 uur te behappen is en dat het daarna vastloopt, met name op de Heyendaalseweg.’

Meer reizigers

Buise is spreker op het symposium De Duurzame Bereikbare Campus die deze vrijdag in het ziekenhuis wordt gehouden. Er zijn ook gastsprekers die vertellen over maatregelen in Groningen, Utrecht en Twente. ‘Zo kunnen we van elkaar leren’, aldus Buise.

Bijzonder in Nijmegen is dat de campus midden in de stad ligt en niet aan de rand. Door de komst van HAN en ROC naar Heyendaal is het aantal studenten de afgelopen jaren verdubbeld en de campus krijgt sindsdien veel meer reizigers te verstouwen in korte tijd. De druk is groot. Er is gezocht naar ingrepen om de pieken af te toppen, zoals die nieuwe roosters. Verder wordt gewerkt aan de infrastructuur: snelfietsroutes, de aanpassing van Station Heyendaal en elektrificatie van de Maaslijn bijvoorbeeld. En alternatief vervoer wordt gestimuleerd, zoals deelfietsen en deelauto’s.

Lijn 10

De uitdaging is om elke dag in de spits zo’n 50.000 forenzen (studenten, medewerkers en bezoekers ziekenhuis) soepel op de campus te krijgen, zonder al te grote opstoppingen. Uit de vervoerscijfers van 2017 kwam naar voren dat de aanpassing van de collegetijden hoog nodig was. Zo werd bijgehouden hoe veel passagiers er op het centraal station van Nijmegen door de dag heen op Lijn 10 richting Heyendaal stappen. De hoogste pieken liggen net na 8.00 uur, als er soms meer dan 200 reizigers geregistreerd werden.

‘De maximum capaciteit van de buslijn ligt op 150. Dus dan is het logisch dat er dan vertragingen optreden’, aldus Buise Ook werd geteld dat er rond 8.00 uur zo’n 10.000 treinreizigers arriveren op het station. ‘Iedereen kwam dus tegelijk aan op Centraal. Door aanpassing van de collegetijden kon die piek met 20 procent verminderd worden.’

Dit artikel van Geert Willems verscheen eerder in De Gelderlander.

4 reacties

  1. Sanne schreef op 22 september 2018 om 00:17

    Het gaat hier nu om de spits maar afgelopen week stond ik een kwartier te wachten op bus 10 en dat was om kwart over een, het was net zo druk als in de ochend. Ik vraag me af of er niet nog meer bussen ingezet kunnen worden.

  2. Harry schreef op 28 september 2018 om 10:00

    Bij de HAN kunnen studenten gratis parkeren (met studentenkaart), bij de RU betalen ze 15 € per maand om te parkeren.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!