Aanpassing collegetijden lost verkeersdrukte niet op
De collegetijden van universiteit en hogeschool zijn al aangepast in de strijd tegen de ongebreidelde toename van de verkeersdrukte in Heyendaal. Maar nieuwe slimme maatregelen zijn nodig met zo'n 50.000 studenten, medewerkers, ROC-scholieren en ziekenhuisbezoekers die zich elke dag in de ochtendspits storten.
Een verkeersinfarct in Heyendaal ligt altijd op de loer. Dat zegt Carlo Buise van de Arbo- & Milieudienst, die zich al jaren bezig houdt met het bereikbaar houden van de campus. Een van de meest recente ingrepen is het aanpassen van de collegetijden van de universiteit en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). De universiteit begint sinds enkele weken om 8.30 uur en de HAN om 9.00 uur, zodat niet alle studenten tegelijk naar de campus komen.
‘Maar het effect is voorlopig nauwelijks merkbaar, vermoedelijk omdat er dit jaar weer meer studenten bij zijn gekomen’, heeft Buise geconstateerd. Daarmee is ook het aantal forensen in de ochtendspits flink gestegen. ‘Dus het is maar goed dat we die aanpassing al hebben doorgevoerd, anders hadden we dit jaar al regelmatig een verkeersinfarct gehad. We zien dat het tot 08.30 uur te behappen is en dat het daarna vastloopt, met name op de Heyendaalseweg.’
Meer reizigers
Buise is spreker op het symposium De Duurzame Bereikbare Campus die deze vrijdag in het ziekenhuis wordt gehouden. Er zijn ook gastsprekers die vertellen over maatregelen in Groningen, Utrecht en Twente. ‘Zo kunnen we van elkaar leren’, aldus Buise.
Bijzonder in Nijmegen is dat de campus midden in de stad ligt en niet aan de rand. Door de komst van HAN en ROC naar Heyendaal is het aantal studenten de afgelopen jaren verdubbeld en de campus krijgt sindsdien veel meer reizigers te verstouwen in korte tijd. De druk is groot. Er is gezocht naar ingrepen om de pieken af te toppen, zoals die nieuwe roosters. Verder wordt gewerkt aan de infrastructuur: snelfietsroutes, de aanpassing van Station Heyendaal en elektrificatie van de Maaslijn bijvoorbeeld. En alternatief vervoer wordt gestimuleerd, zoals deelfietsen en deelauto’s.
Lijn 10
De uitdaging is om elke dag in de spits zo’n 50.000 forenzen (studenten, medewerkers en bezoekers ziekenhuis) soepel op de campus te krijgen, zonder al te grote opstoppingen. Uit de vervoerscijfers van 2017 kwam naar voren dat de aanpassing van de collegetijden hoog nodig was. Zo werd bijgehouden hoe veel passagiers er op het centraal station van Nijmegen door de dag heen op Lijn 10 richting Heyendaal stappen. De hoogste pieken liggen net na 8.00 uur, als er soms meer dan 200 reizigers geregistreerd werden.
‘De maximum capaciteit van de buslijn ligt op 150. Dus dan is het logisch dat er dan vertragingen optreden’, aldus Buise Ook werd geteld dat er rond 8.00 uur zo’n 10.000 treinreizigers arriveren op het station. ‘Iedereen kwam dus tegelijk aan op Centraal. Door aanpassing van de collegetijden kon die piek met 20 procent verminderd worden.’
Met de auto
Het grootste deel van de forenzen komt met de fiets en woont binnen 15 kilometer van de campus. Er zijn echter grote verschillen tussen de studenten van de Radboud Universiteit en de HAN. De meeste universiteitsstudenten wonen in de stad en ruim de helft komt met de fiets. HAN-studenten reizen veel meer met het openbaar vervoer. Ook opvallend is dat drieduizend studenten van de hogeschool met de auto komen en daarmee is dat de grootste groep autorijders in de spits. Ter vergelijking: slechts achthonderd Radboud-studenten komen per auto naar college. Uit de cijfers blijkt echter dat er steeds minder gereisd wordt met de auto. In 1999 lag dat nog tussen de 30 en 40 procent van de forenzen, inmiddels is dat 20 procent. Buise: ‘Veel mensen komen nu met het openbaar vervoer maar ook de e-bike is van grote invloed geweest. Reizigers die 15 tot 20 kilometer van de campus wonen, pakken nu veel sneller de elektrische fiets.’
Dit artikel van Geert Willems verscheen eerder in De Gelderlander.
Kevin schreef op 21 september 2018 om 10:51
zo… wie is nu werkelijk verrast?
Sanne schreef op 22 september 2018 om 00:17
Het gaat hier nu om de spits maar afgelopen week stond ik een kwartier te wachten op bus 10 en dat was om kwart over een, het was net zo druk als in de ochend. Ik vraag me af of er niet nog meer bussen ingezet kunnen worden.
Jos schreef op 24 september 2018 om 15:07
Naar aanleiding van het symposium ‘De duurzaam bereikbare campus Heyendaal’ heb ik een artikel geschreven over hoe de verkeersbelasting op de Heyendaalseweg te beperken door de perrons te verlengen en een extra fietsbrug aan de oostkant van de Heyendaalseweg aan te leggen: https://www.fietsdiensten.nl/de-duurzaam-bereikbare-campus-heyendaal/
Harry schreef op 28 september 2018 om 10:00
Bij de HAN kunnen studenten gratis parkeren (met studentenkaart), bij de RU betalen ze 15 € per maand om te parkeren.