Colleges zijn ‘too damn long’

24 okt 2013

Studenten, docenten en medewerkers bediscussiëren vandaag de onderwijsvisie van de Radboud Universiteit. Plaats van akte is het studiecentrum van de Medische faculteit. In een goed gevulde collegezaal trapt active online learning-specialist Donald Clark af.

'Liber ethicorum des Henricus de Alemannia' door Laurentius Voltolina
‘Liber ethicorum des Henricus de Alemannia’ door Laurentius Voltolina
Met één van de eerste slides heeft Clark snel de lachers op zijn hand. Bij deze schildering van Laurentius de Voltolina stelt hij: ‘No one is paying attention!’ Met een meer serieuze toon stipt hij het probleem van colleges aan: na 10 tot 20 minuten taait iedereen doorgaans af. Colleges zijn in zijn ogen ‘too damn long’. Daarbij hebben ze een serieus gebrek aan wat hij noemt gerichte terugkoppeling aan de student. Doordat een college vaak eenrichtingsverkeer is van docent naar student komt een docent er maar moeilijk achter wat zijn studenten niet hebben begrepen. ‘Too much and too quickly’ In het opnemen van colleges en online verspreiden ziet Clark absoluut heil. ‘Die video’s moeten dan niet langer dan een uur zijn, dat kan een kind je nog vertellen.’ Colleges zijn volgens Clark ‘too much and too quickly’. Studenten kijken thuis maximaal 75% van het college terug, dat beslaat precies het noodzakelijke. De Massive Open Online College (MOOC) blijft in deze discussie niet onaangeroerd. Clark vraagt zich af wat het ‘drop-out’ argument toch in deze discussie doet. Universiteiten maken zich te veel zorgen om het aantal studenten dat ze mogelijk zouden verliezen. Moeten universiteiten zich niet juist verheugen op de tienduizenden, nee, honderdduizenden extra studenten? Een ander groot voordeel van MOOC’s vindt Clark het enorm diverse publiek wat je er mee kunt bereiken. Het kwartje moet vallen Daniël Wigboldus, decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen herkent zich wel in wat Clark schetst. Zelf geeft hij ook grote lessen die hij opneemt en hij ziet dat studenten daar gebruik van maken. Hij wil tijdens college wel graag weten of ‘het kwartje wel valt’ bij zijn studenten. Daar is interactie heel belangrijk voor. Maar, geeft hij toe, ‘daarvoor moet ik wel een paar keer aan de zaal vragen of ze het écht begrijpen’. / Karlijn Ligtenberg

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!