Coronavirus dwingt docenten tot innovatie
Dat fysieke colleges opeens niet meer doorgaan doet een flink beroep op de creativiteit en flexibiliteit van docenten én studenten. Dankzij digitale leeromgevingen als Brightspace vinden docenten online alternatieven. Het pas geopende Teaching and Learning Centre fungeert als epicentrum voor de ondersteuning daarbij.
‘Zometeen om kwart over twaalf (deze maandagmiddag, red.) geef ik een werkcollege. Online, via de virtual classroom van Brightspace. Ik had die optie nooit eerder zien staan!’ Docent psychologie Marijtje Jongsma verbaast zich hoe snel ze aan de nieuwe situatie van afstandsonderwijs gewend is geraakt.
‘Aanvankelijk had ik heel even stiekem een soort van ijsvrij-gevoel, toen ik thuis kwam te zitten eind vorige week. De druk was er even af.’ Maar al snel ging dat over in het besef dat ze als docent een taak te doen heeft, vertelt ze aan de telefoon. De erkenning dat onderwijs een van de vitale beroepen is (zoals het kabinet gisteren liet weten) is fijn, maar het moet ook waargemaakt worden.
Gaming-headset
Van een nood een deugd maken, is nu het motto. Voor onderwijstaken kom je altijd uren te kort, is haar ervaring, waardoor er voor het ontwikkelen van nieuwe vormen van college geven weinig tijd is. ‘Nu was ik binnen 24 uur over de drempel heen. Door de beperkingen moét je wel innoveren. De colleges geef ik nu via Brightspace – afgelopen weekend heb ik een testrun met een collega gedraaid. Ik ben net nog naar de MediaMarkt gerend om een gaming-headset te kopen.’
De onverwachte sluiting van de reguliere colleges vragen ook om flexibiliteit van studenten. Jongsma: ‘Morgen zouden bachelorstudenten een posterpresentatie geven. Nu heb ik ze gevraagd daar een PowerPoint-presentatie van te maken en die online te presenteren.’ Volgens Jongsma gaan studenten hier goed mee om.
‘Er is geen druk dat alles meteen moet werken’
Ook het begeleiden van studenten bij hun onderzoek vraagt om een andere aanpak. Experimenten in het lab met proefpersonen gaan voorlopig niet door, waardoor stagiaires geen EEG-metingen kunnen doen. Als alternatief laat Jonsgma ze nu data analyseren die ze zelf eerder verzamelde. ‘Ze zijn heel begripvol, en zo kan alles toch nog redelijk doorgaan.’
De steun van studenten kan wel eens een gunstig effect op de lange termijn hebben, verwacht Jongsma. ‘Ik voel nu ook ruimte om online lesmethodes uit te proberen. Er is geen druk dat alles meteen moet werken. Zo kwam ik erachter dat je ook studenten van buiten de Radboud Universiteit toegang kunt geven tot je colleges – heel handig voor mijn buitenlandse samenwerkingspartners. Deze hele situatie kan op termijn wel een impuls blijken voor onderwijsinnovatie op de universiteit.’
Het Radboud Teaching and Learning Centre (TLC) is omgebouwd tot levendige helpdesk. Acht medewerkers beantwoorden permanent vragen van docenten over onderwijs op afstand. ‘We krijgen tien tot vijftien telefoons per uur en daarnaast helpen we een hoop mensen via mail en chat’, zegt Chamin Panapala van het TLC. ‘De meeste vragen gaan over afstandsonderwijs en dan vooral over Kultura Capture en de Virtual Classroom, twee tools die in Brightspace zitten.’
Panapala: ‘Onze belangrijkste tip voor docenten: denk in deze situatie niet aan een ICT-oplossing, maar help studenten juist via nieuwe werkvormen op weg. Wij noemen dat begeleide zelfstudie. De studenten kunnen prima zelfstandig nieuwe kennis eigen maken en de docent treedt dan meer op als begeleider van het leren.
‘Bijvoorbeeld door met een videoclip in te spelen op lastige concepten of door studenten uit te dagen met formatieve toetsjes en quizzes in Brightspace.’
Daarnaast is het belangrijk dat docenten contact opnemen met hun studenten, aldus Panapala. ‘Sommige studenten hebben nog niets gehoord van hun docent. Ze zitten zelf met veel vragen. Geef duidelijk aan op welke manier je wil werken.’
Voorlopig zitten de medewerkers van het Teaching and Learning Centre nog op de campus, later helpen ze de mensen wellicht vanuit huis.
Het Radboud Teaching and Learning Centre is bereikbaar via [email protected], 024-3612121 of via de website.