Wat de creatieve industrie ons leert

10 nov 2015

‘De creatieve industrie als zodanig bestaat niet’, zegt universitair docent Martijn Stevens van de opleiding Creative Industries. In het nieuwe boek We moeten eens koffie drinken van Vox-redacteur Jozien Wijkhuijs vertelt hij wat bedrijven kunnen leren van de creatieve sector.

Martijn Stevens
‘De creatieve industrie is gecreëerd door beleidsmakers om een bepaalde ontwikkeling te duiden.’ Foto: Sten Petersen.

De creatieve industrie is een van de topsectoren van het Nederlandse overheidsbeleid. Deze sectoren zijn volgens de website van het topsectorenbeleid ‘kennisintensief, exportgeoriënteerd en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken’. De website noemt design, media en entertainment, mode, gaming en architectuur als voorbeelden van creatieve industrie.

Martijn Stevens werkt veel met het begrip ‘creatieve industrie’, onder andere omdat hij betrokken is bij het masterprogramma Creative Industries. Hij heeft dan ook gezocht naar een passende definitie voor de term. ‘Er blijken heel veel definities in omloop. Rond 1997 bedachten beleidsmakers en politici in Engeland het begrip, daarna ontstond getouwtrek over wat er nou wel en niet bij hoort.’ Over die vraag is volgens Stevens nog geen consensus. ‘Misschien komen we daar ook wel nooit uit. De creatieve industrie als zodanig bestaat ook niet. Het is een fenomeen dat is gecreëerd door beleidsmakers om een bepaalde ontwikkeling te duiden en te bepalen waarin ze geld gingen investeren. Dat is vervolgens een eigen leven gaan leiden.’

3D-printer
Andere bedrijven kunnen veel leren van de creatieve industrie, omdat ondernemers in de sector anders omgaan met bedrijfsvoering. ‘Het grootste bezit van een ondernemer in de creatieve industrie is zijn sociaal kapitaal, zijn sociale contacten en omgeving waarin hij of zij functioneert. Voor grote bedrijven is dat toegang tot financieel kapitaal, machines en personeel. Die bedrijven beschermen hun intellectuele eigendom, omdat ze hiervoor vaak grote, risicovolle investeringen moeten doen’, zegt Stevens. ‘In de creatieve sector kun je met een concept naar iemand met een 3D-printer stappen en vragen of hij je kan helpen met de productie.’

Werknemers in andere sectoren kijken met interesse naar deze manier van werken: ‘Ik las laatst een rapport van een investeringsmaatschappij waarin aan managers het advies werd gegeven om zich te laten inspireren door de manier waarop netwerken in de creatieve industrie functioneren.’ / Jozien Wijkhuijs

Het gehele interview met Martijn Stevens is opgenomen in het boek We moeten eens koffie drinken van Jozien Wijkhuijs en Koen van Vliet.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!