De docent moet vaker voor de camera
Weblectures, kennisclips, ‘blended learning’: docenten krijgen steeds meer mogelijkheden om met ICT-toepassingen hun colleges leuker en beter te maken. Maar ze maken er nog maar weinig gebruik van, blijkt uit een evaluatie. ‘Beland ik dan straks op YouTube?’
Sinds twee jaar zijn veel grote collegezalen op de Nijmeegse campus uitgerust met opnametechnologie. Docenten kunnen ervoor kiezen hun college op te nemen, zodat studenten hun college vanuit huis nog eens terug kunnen kijken. Daar maken studenten gretig gebruik van, weet student Roosmarijn Lindner, die in de studentenraad zit. ‘Studenten zijn erg enthousiast.’
Dat blijkt uit de resultaten van de evaluatie die de Radboud Universiteit heeft gedaan naar het gebruik van weblectures. Lindner en haar collega’s uit de studentenraad hebben de evaluatie, die later openbaar wordt gemaakt, al ingezien. ‘In tegenstelling tot de studenten, zijn de docenten nog niet razend enthousiast. Ze vinden dat ze nog te weinig ondersteuning krijgen’, vertelt Linder.
Tijdens de vergadering met het college van bestuur van afgelopen maandag zette asap’er Lindner het thema van weblectures op de agenda. Ze vindt dat docenten aangemoedigd moeten worden meer gebruik te maken van weblectures. Het universiteitsbestuur deelde die mening.
‘De angst dat colleges op YouTube verschijnen is niet terecht’
Lindner weet dat sommige docenten nog met vragen rondlopen over hun privacy. Maar de angst dat colleges op YouTube verschijnen is niet terecht, vindt Jos in den Bosch. Hij is de programmamanager van het universiteitsbrede programma ‘ICT in het onderwijs’, dat het de universiteit vorig jaar heeft gelanceerd en nog drie jaar zal duren. ‘Colleges zijn alleen via Blackboard terug te kijken. Het is nog niet voorgekomen dat een student de opname geript heeft om die openbaar te verspreiden.’
Kennisclips
De nieuwste technologie waar In den Bosch veel van verwacht, zijn kennisclips. Die moeten ervoor zorgen dat docenten nog meer aan blended learning gaan doen: het combineren van contactonderwijs met e-learning. ‘Studenten kijken graag colleges terug, maar meestal doen ze dat niet van begin tot eind. Liever kijken ze alleen dat stukje terug waar dat ingewikkelde begrip, of die ingewikkelde theorie, wordt uitgelegd.’ De kennisclip kan dan een uitkomst bieden: een docent behandelt in een filmpje van maximaal tien minuten één onderwerp. ‘Ideaal als tentamenvoorbereiding’, denkt In den Bosch. ‘Of als voorbereiding voor een college, zodat iedereen de basisbegrippen al kent en er tijdens het college meer ruimte is voor interactie en verdieping.’
Gisteren werden geïnteresseerde docenten bijgepraat over kennisclips, blended learning en andere technologisch hulpmiddelen tijdens de bijeenkomst Boost je onderwijs met ICT (RadboudNet). Deze bijeenkomst was een initiatief dat voortkomt uit het universiteitsbrede programma ICT in het onderwijs.
Speciaal voor het opnemen van kennisclips is er gisteren in het Spinozagebouw een studio opgeleverd. Terwijl de docent in die ruimte voor de camera een begrip of theorie toelicht, kunnen er op de achtergrond teksten, infographics of filmpjes verschijnen ter ondersteuning van het verhaal. Volgende maand opent vice-collegevoorzitter Wilma de Koning de studio officieel.
LJ Lekkerkerk (Hans) schreef op 2 juni 2016 om 13:53
Docent: wat vind je van de weblectures? (tijdens verplicht werkcollege)
Student: nou, in plaats van het hoorcollege met de heen- en terugreis plus de 2 keer 45 minuten en de pauze, zet ik u thuis aan op anderhalve snelheid en kost het me maar 55 minuten.
Docent: ??? wel efficiënt! Goed dat je daar als bedrijfskundige al oog voor hebt.