De onveilige campus: universiteit maant gemeente tot haast
Het college van bestuur ergert zich aan de verkeersveiligheid rond de campus, maar de gemeente is niet van plan om meteen in actie te komen. Wel komt er op korte termijn een rotonde aan de kruising van de Heyendaalseweg met de Houtlaan.
De gemeente Nijmegen moet een versnelling hoger schakelen in het aanpakken van de verkeersveiligheid op de campus, vindt het college van bestuur van de Radboud Universiteit.
Eind februari schreven de universiteitsbestuurders een brief aan de gemeente met de vraag om meer duidelijkheid over de aanpak van drie knelpunten: de rotonde Heyendaalsweg / Erasmuslaan, de kruising Houtlaan / Heyendaalseweg en de aanpak van de Driehuizerweg.
‘De groei van studenten- en medewerkersaantallen bij ROC, HAN en Radboud Universiteit, de onveiligheid en kwaliteit van de huidige infrastructuur en verkeersafwikkeling, maken maatregelen noodzakelijk’, klinkt het in de brief. Ook vroeg de universiteit aan de gemeente hoe zij zelf kan helpen het proces te bevorderen door fondsen te werven bij externe partijen.
Tweerichtingsfietspad
Volgens de gemeente, die de brief pas vorige week beantwoordde, zijn de drie bovenstaande knelpunten niet los te zien van een bredere aanpak van de bereikbaarheid van de campus. In dat onderzoek is de Radboud Universiteit betrokken, samen met een rits andere partners.
Op één punt geeft de gemeente wel toe: op korte termijn wil ze werk maken van de reconstructie van de kruising van de Houtlaan, de Heyendaalseweg en de Kwekerijweg. Volgens het college van bestuur is dit al jaren een onoverzichtelijk punt waar elke vorm van logica ontbreekt. Met name het tweerichtingsfietspad dat aan de noordzijde van de kruising grenst, is een doorn in het oog van de universiteitsbestuurders. Heel waarschijnlijk komt op die plek een rotonde.
Ondermaats asfalt
In haar brief klaagt de universiteit nog over de staat van de Driehuizerweg en, specifieker, het gedeelte langs park Brakkenstein. Volgens het college van bestuur is de kwaliteit van het asfalt ondermaats, de verlichting ontoereikend en ontbreekt een trottoir. Afhankelijk van de financiering is de aanpak van de Driehuizerweg voorzien voor 2020, luidt het antwoord van de gemeente.
Het moeilijkste knelpunt blijkt weer eens de rotonde aan de Erasmuslaan. Omdat nog steeds geen goede oplossing is gevonden voor de kruising van de Heyendaalseweg en de Erasmuslaan, wil de gemeente voor de zomer van 2019 opnieuw met alle partners in gesprek.
L.J. Lekkerkerk (Hans) schreef op 11 april 2019 om 15:02
Zou het feit dat fietsers zowel linksom als rechtsom (zeer ongebruikelijk) mogen rijden niet een groot deel van het probleem op de Heijendaalseweg/Erasmus-rotonde vormen? Dit is simpel en snel aan te passen en dus goedkoop uit te proberen.
En dan fietsers vanaf FdM/Gymnasion tussen Erasmusgebouw en UBN door naar de Erasmuslaan leiden om wat verkeersdruk van de rotonde af te halen.
Parkeergarage/-terrein P7 ook vanaf dÁlmarasweg via Driehuizerweg toegankelijk maken scheelt ook verkeer op de rotonde.
Mig schreef op 11 april 2019 om 16:50
De oplossing van Hans lijkt even simpel als briljant!
R schreef op 12 april 2019 om 09:48
Je moet op de rotonde Erasmuslaan ogen van voren en van achteren hebben als je als automobilist hierover rijdt. Als de colleges zijn afgelopen is het soms geen doorkomen aan vanaf P7. De fietsers en voetgangers vliegen je links en rechts voorbij. Om 17.15 uur sta je soms tot in de parkeergarage Gymnasion in de file.
Er moet snel een oplossing komen voor er ernstige ongelukken gebeuren. Deze rotonde vraagt erom dat dit een keer heel erg fout gaat.
Oud schreef op 12 april 2019 om 09:55
Dat is toch de beste oplossing, dan meteen ook het Keizer Karelplein doen. Alleen maar de borden veranderen één rijrichting. (is waarschijnlijk te eenvoudig)