De slag om de nieuwe student: ‘De intro is vooral investeren’
Bascafé, De Fuik, Café van Rijn, De Drie Gezusters: elke avond tijdens de introductie zitten de typische studentencafés stampvol. Je zou denken: da’s mooi cashen. Maar niets is minder waar: ‘Wij leggen deze week juist geld toe.’
Het is op dinsdagmiddag nog vrijwel leeg in café De Fuik. Alleen twee studenten van studievereniging Postelein (pedagogische wetenschappen) zijn druk in de weer om de groenten voor de eetactie van vanavond te snijden. Verder zijn alleen bedrijfsleider Sam Snijdoodt en twee barmannen aanwezig.
Het is stilte voor de storm. Elke avond tijdens de introductie is het volle bak in De Fuik. ‘Deze week moeten wij uitblinken’, zegt Snijdoodt. ‘Het gaat erom dat we onze naam bekend maken bij de nieuwe studenten. Zodat ze ook nog eens terugkomen als de introductie is afgelopen.’
De Fuik heeft die taak serieus opgepakt. Samen met Bascafé heeft het café in de Eerste Walstraat meer dan 5.000 shirtjes laten bedrukken. ‘Plus nog eens bijna zo veel tasjes.’ Wat dat allemaal heeft mogen kosten? ‘Nou, in ieder geval meer dan 10.000 euro – meer zeg ik er niet over’, zegt Snijdoodt lachend. Wie denkt dat het cashen is voor het café, heeft het dus mis. ‘Deze week is voor ons investeren. Wij leggen juist geld toe.’
Volgens Marcel van den Heuvel, eigenaar van Bascafé, is het de investering wel waard. ‘Je wilt dat studenten onze naam een keer tegenkomen. Als ze daarna dan ook nog bij ons over de vloer komen en de avond van hun leven hebben, komen ze vast nog een keer terug.’
Van den Heuvel vertelt het in een nog leeg café – hij wordt alleen geflankeerd door twee medewerkers. Maar dat is de stilte voor de storm. Vanavond zal de kroeg weer vol staan met jonge, dorstige studenten en zal het feestje weer doorgaan tot diep in de nacht.
Ballenbak
Café van Rijn, dat andere typische studentencafé, probeert met een andere tactiek de nieuwe student voor zich te winnen: het rookhok achter in de zaak is omgetoverd tot ballenbak. ‘Tja, je moet toch iets ludieks doen om op te vallen deze week’, zegt barman Niek Smulders. Op het moment dat we het café inlopen, liggen er net zo’n vijf psychologiestudenten languit tussen de gekleurde ballen.
Maar Van Rijn zoekt het niet alleen in het ludieke – ook de bierprijs is de hele week vastgezet op één euro. ‘Nergens is die zo goedkoop als bij ons – je houdt als café weinig over op een biertje’, zegt Smulders. Maar het trekt wel veel studenten aan: damesdispuut Principessa is al langsgeweest en FC Kunde heeft besloten om vanaf dit collegejaar Van Rijn tot stamkroeg te maken.
Mixdrankjes
Voor De Drie Gezusters slaan barvrouwen Marieke en Stefanie (‘liever geen achternaam’) de introgroepjes gade die door de Molenstraat lopen en opdrachten uitvoeren voor een kroegentocht. Hun werkgever is uitbater van een hele rij kroegen in de Molenstraat – van Van Buren tot en met Malle Babbe. Elke avond is het wel ergens druk. ‘Gister was het vooral in de El te doen’, zegt Stefanie. Vandaag of morgen kan het Van Buren of De Grote Griet zijn, vertelt ze. ‘Dan helpt het personeelslid van de ene kroeg die van de andere uit de brand.’
De barvrouwen weten niet precies van de sponsordeals die hun baas heeft gesloten met disputen en verenigingen. Maar ze weten wel dat de prijzen aan de bar aangepast zijn voor de armlastige student. ‘Neem de mixdrankjes’, zegt Marieke. ‘Die kosten deze week 3 euro in plaats van 6,90.’
Toch drinken de studenten niet heel erg veel, merken ze – op een gemiddelde zaterdagavond gaan er veel meer drankjes over de toonbalk. ‘Het is voor veel studenten de eerste keer dat ze in een nieuwe stad uitgaan. Ze zijn in hun leven sowieso nog niet zo veel uit geweest. Je merkt dat ze rustig aan doen.’