De toekomst van de universiteit: iedereen mag meepraten

22 okt 2018

Hoe ziet de Radboud Universiteit er in 2025 uit? Met die vraag gaat het college van bestuur de komende tijd de campus rond. De meningen en ideeën van studenten en medewerkers worden meegenomen in de nieuwe toekomstvisie, belooft collegevoorzitter Daniël Wigboldus.

Het huidige Strategisch Plan, waarin de universiteit haar doelen en ambities formuleert, is nog maar drie jaar oud en zou nog mee kunnen tot eind 2020. Toch zet het college van bestuur dit jaar al het traject in naar een nieuw visiedocument, dat in september 2019 definitief af moet zijn.

‘De wereld om ons heen is zo snel aan het veranderen’, licht collegevoorzitter Daniël Wigboldus toe. ‘Op het gebied van technologie bijvoorbeeld, wat een grote invloed heeft op de manier waarop wij onderwijs geven en aan onderzoek doen. Of neem de politiek: bij de verdeling van onderzoeksgelden speelt valorisatie een steeds grotere rol.’ Volgens Wigboldus komen er allerlei van dit soort vraagstukken op universiteiten af. ‘En wij hebben ons daar als universiteit toe te verhouden – we moeten een positie innemen.’

Daniël Wigboldus. Foto: Gerard Verschooten

Tegelijkertijd wil het college van bestuur ‘de tijd nemen’ voor haar nieuwe Strategisch Plan. ‘We willen de input voor onze nieuwe strategie breed ophalen in de organisatie en daarom nu al het gesprek starten. Iedereen is uitgenodigd om zijn of haar input te leveren.’

Sessies

Daarom organiseert de universiteit in november en december vijf bijeenkomsten – ze spreekt zelf van ‘sessies’ – voor studenten en medewerkers. Tijdens elke sessie worden twee thema’s behandeld, waar het universiteitsbestuur haar studenten en medewerkers graag over hoort.

Een van die thema’s is de groeistrategie van de universiteit. Wigboldus: ‘In ons huidige plan staat dat we consequent kiezen voor kwaliteit. Ook voor het aantrekken van studenten gaat kwaliteit boven kwantiteit: we vinden het belangrijker dat de juiste student op de juiste plek terechtkomt, dan dat we veel studenten aantrekken. Tegelijkertijd zien we afgelopen jaren een structurele, niet geringe toename in de studentenaantallen. Dat leidt automatisch tot discussies over kwaliteit. Hoe houd je die op orde?’

‘We zijn als bestuur genuanceerder gaan kijken naar taalbeleid’

Het proces dat de universiteit wil gaan inzetten op weg naar het Strategisch Plan is vergelijkbaar met de manier waarop de internationaliseringsstrategie van de universiteit vorm heeft gekregen. Ook toen werden verschillende discussies georganiseerd waar mensen hun mening konden geven.

‘Ik kan me onder meer een heel goede discussie herinneren in het Cultuurcafé’, zegt Wigboldus. ‘Mensen waren het echt met elkaar oneens, en dat mag ook.’ Het proces naar de nieuwe internationaliseringsstrategie beviel het college van bestuur goed. ‘Het was dynamisch – we hebben er veel van geleerd.’

Invloed

Altijd leuk, een goed debat. Maar wat gebeurt daar vervolgens mee? ‘Als je kijkt naar onze nieuwe internationaliseringsstrategie’, zegt Wigboldus, ‘dan heeft het traject daaraan voorafgaand echt invloed gehad op het uiteindelijke document.’ Na de sessies zal het Strategisch Plan worden geschreven en daarna ook worden voorgelegd aan de medezeggenschap. Naar verwachting ligt er voor volgend collegejaar een nieuw strategisch plan.

Die invloed bij het opstellen van een nieuwe internationaliseringsstrategie zat ‘m volgens Wigboldus erin dat het bestuur bijvoorbeeld genuanceerder is gaan kijken naar het taalbeleid. ‘Wij hebben heel bewust besloten om te zeggen: wij zijn een meertalige universiteit. Per opleiding moet je afwegen wat de beste taal is. Van bovenaf zullen wij niet afdwingen dat een opleiding Engelstalig moet zijn. Dat kan per faculteit verschillen, of per opleiding, of zelfs per cursus.’

1 reactie

  1. J.P. schreef op 22 oktober 2018 om 12:26

    Met andere woorden: De RU denk met haar tijd mee te moeten. Een slechter argument voor beleidsveranderingen is nauwelijks voor handen. Als een dergelijke leus ergens welig tiert is er alleen maar reden te meer om nog wat langer na te denken. Universiteiten zijn al eeuwenlang een rots in de branding van turbulente samenlevingen. Waarom dan de ziel zo onderdanig verkopen aan valorisatie en algoritmes?

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!