Deskundige: crisiscommunicatie over explosie Electrabel niet goed

08 nov 2012

Er was vanochtend op twitter nogal wat commentaar op de manier waarop de gemeente communiceerde over de ontploffing: ‘Toch opmerkelijk: eerste social media bericht gemeente Nijmegen circa 1,5 u na explosie Electrabel, Veiligheidsregio nog later’. Roald Verhoeff, RU-deskundige in de crisiscommunicatie, analyseert. Er was veel commentaar op het uitblijven van informatie op twitter, de eerste anderhalf uur na de ontploffing. Rob Jaspers, journalist voor de Gelderlander, op twitter vanochtend. ‘Werk aan de winkel voor burgm Bruls Nijmegen en Veiligheidsregio. Hoe zet je snel goede communicatie op via social media / internet bij ramp?’ Trending topic ‘De explosie was direct trending topic op twitter vanochtend’, zegt Roald Verhoeff. ‘Ik denk dat de gemeente de snelheid van social media heeft onderschat. Op twitter werd meteen gevraagd om informatie, maar in elk geval het eerste uur kwam er vanuit de gemeente niets. Niet goed in een crisissituatie die zowel zichtbaar als hoorbaar is.’ Ook de traditionele media zijn niet goed ingezet, vindt Verhoeff. ‘Er werd verwezen naar de radio-uitzending van Omroep Gelderland, maar daar was in eerste instantie vooral muziek en filenieuws te horen. Daar zitten mensen dan niet op te wachten. Zeker niet als ze ook al niet op de regionale websites, zoals die van de Gelderlander, terecht kunnen, omdat die zijn overbelast.’ Beelden Dat gebeurt in dit soort situaties vaker, weet Verhoeff. ‘Die regionale websites kunnen maximaal 10.000 bezoekers tegelijkertijd aan. Dat is een bekend probleem bij een crisis: dan komen er veel meer bezoekers tegelijkertijd, waardoor de site vastloopt. Dat kun je voorkomen door te zorgen voor noodcapaciteit als er een crisis uitbreekt. Die was er kennelijk niet. En wat ook niet handig is: de NOS verwees voor beelden van de explosie naar de regionale websites, waardoor die overspoeld werden met ramptoeristen. In een situatie als deze kun je die beelden beter elders parkeren of niet laten zien, zodat de website mensen van informatie kan blijven voorzien.’ / Bregje Cobussen

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!