Deze game moet jongeren van het roken afhelpen
Tijdens haar promotie ontwierp Hanneke Scholten HitnRun, een game die jongeren moet helpen om te stoppen met roken. Spelers besturen een poppetje dat door neutrale foto's moet springen en rookfoto's moet negeren. In een sociaal netwerk dat verbonden is aan het spel, kunnen de jongeren communiceren over het spel en over stoppen met roken.
Hoewel het aantal rokers in Nederland afneemt, steekt 20 tot 25 procent van de jongeren tussen 16 en 25 jaar nog regelmatig een sigaret op.
‘Dat is best veel’, zegt promovenda Hanneke Scholten over de telefoon. ‘In Nederland bestaan er niet veel wetenschappelijke interventies om hen te helpen stoppen met roken. En wat er is sluit niet aan op de leefwereld van jonge mensen.’
Impulscontrole
Samen met een gamedesigner, haar begeleiders van het Behavioural Science Institute en jonge rokers ontwikkelde Scholten daarom HitnRun, een game die de impulscontrole traint van jongeren die willen stoppen met roken en die hen virtueel in contact brengt met andere jonge rokers. Vandaag promoveert ze op dit onderwerp.
Wat voor spel is HitnRun?
‘Het is een runner game dat je op je telefoon kan spelen wanneer je even op de bus aan het wachten bent, of op een ander moment waarop je zin hebt in een sigaret. Spelers besturen een poppetje dat door een virtuele wereld rent. Daarin moeten ze door neutrale foto’s springen en rookfoto’s negeren. Wie het spel verschillende keren na elkaar speelt, zal aan roken verbonden voorwerpen minder aantrekkelijk vinden.’
‘Je kan HitnRun spelen in teams van vier personen. In het sociale netwerk dat verbonden is aan het spel, kunnen jongeren met leeftijdsgenoten communiceren over de game en stoppen met roken.’
Stoppen jongeren effectief met roken door HitnRun te spelen?
‘Aan de laatste, grote studie van dit onderzoek deden 144 jongeren mee. De helft daarvan speelde gedurende vier weken HitnRun, de andere helft kreeg een brochure over stoppen met roken. Aan het begin van die studie moesten deelnemers stoppen met roken en direct na afloop van de studie was 35 procent van de deelnemers in beide groepen nog steeds gestopt met roken. Dit houdt in dat HitnRun op dit moment niet beter werkt dan een brochure over stoppen met roken. ’
‘Maar dat betekent niet dat het spel helemaal niet werkt. De jongeren die het spel het vaakst speelden, lieten grotere afnames in het aantal gerookte sigaretten zien. Daarnaast hebben we de gesprekken in de team-chats geanalyseerd. De rokers die het meeste steun zochten en gaven aan elkaar, lieten de beste resultaten zien. Dat is veelbelovend.’
Kunnen mensen met interesse het spel al ergens spelen?
‘Nog niet. We hebben HitnRun gebouwd voor een specifiek Samsungmodel – dat was het goedkoopst. We hebben geld nodig om dat te automatiseren. In het GEMH-Lab (Games for Emotional and Mental Health Lab, red.) lopen we wel vaker tegen het probleem aan dat we een interventie ontwikkelen die op termijn effectief zou kunnen zijn, maar die in onze kast blijft liggen omdat er geen geld is om deze interventie te implementeren.’
Wil je het spel later op de markt brengen?
‘Absoluut. Eind december hebben we een aanvraag ingediend bij KWF Kankerbestrijding om de game verder te ontwikkelen. We willen nieuwe wetenschappelijke inzichten toevoegen om de game effectiever te maken en te zorgen dat de game op zichzelf staat. Daarnaast willen we een grote studie doen om te kijken of we nog meer mensen kunnen bereiken.’