Diefstal van heet water op de campus
Sluwe studenten tappen gratis heet water bij de Coffee Kitchen en halen hun theezakjes ergens anders. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een medewerker hield daarom het koffiehoekje in de gaten.
De DE Coffee Kitchen is populair, maar misschien niet op de manier waarop Douwe Egberts zou willen. Sluwe studenten weten namelijk dat ze bij de koffiehoeken in De Refter en de UB moeten betalen voor een theezakje, maar niet voor het hete water. Gevolg: zij tappen gratis water voor thee en halen hun zakje ergens anders. Bij het CultuurCafé bijvoorbeeld, waar je betaalt voor het hete water en de theezakjes juist gratis zijn.
Theecoaches
Op Twitter meldt een student van de Radboud Universiteit dat na fietsparkeercoaches, nu ook theecoaches zijn gesignaleerd om oneigenlijk heet watergebruik tegen te gaan. ‘Wegen de kosten van een theecoach wel op tegen de gemiste inkomsten?’ vraagt hij zich af.
Anton van Looyengoed, afdelingshoofd Retail en Catering van het Facilitair Bedrijf (FB), moet er een beetje om lachen. ‘Het gaat in ieder geval niet om een medewerker van ons,’ laat hij weten. Hij is ook niet van plan om hiervoor een medewerker in te huren. ‘Het overgrote deel van de mensen tapt heet water en koopt er daarna netjes een theezakje bij.’
Navraag leert dat de bewuste medewerker die in de gaten houdt of gebruikers van de Coffee Kitchen illegaal water tappen, werkzaam is bij Douwe Egberts, de uitbater van de Coffee Kitchen. ‘We hebben vanuit het facilitair bedrijf van de universiteit begrepen dat er veel overlast is door de wachtrijen bij de DE Coffee Kitchen. Dit zou het gevolg zijn van de gratis warmwaterfaciliteit, die gebruikt wordt voor eigen thee, maar ook voor bijvoorbeeld noodles,’ vertelt de woordvoerder van Douwe Egberts. ‘Het klopt dat onze medewerker studenten hierop heeft aangesproken. Dit is niet de bedoeling en wij hebben onze medewerker hierover geïnformeerd.’
Op dit moment zijn er geen plannen van het bedrijf om studenten te laten betalen voor heet water. Overigens laat de organisatie ook weten dat de medewerker niet de hele dag bij het koffiehoekje heeft gestaan, maar dat het gaat om een medewerker die het automaat kwam aanvullen. / Jolene Meijerink
Truc schreef op 15 januari 2015 om 17:58
En iedereen die die nog niet van deze truc op de hoogte was is het nu wel! 🙂
jj schreef op 15 januari 2015 om 18:28
Echt, theecoaches, is dat waar deze wereld naartoe gaat?
Een goedkope en efficiënte oplossing is een ding als dit naast een kraan ophangen. Onbeperkt kokend water, stuk sneller dan uit de koffie-automaat, geen gezeur met uitbaters van deze machines en geen wachtrijen.
http://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B1078808733/7L-instant-hot-water-dispenser.jpg
FT schreef op 15 januari 2015 om 21:07
Is het niet de bedoeling dat studenten zelf thee maken?
Ik dacht dat AKKUraatd eindelijk de “hot water points” uit hun verkiezingsprogramma voor elkaar had gekregen.
Thomas schreef op 15 januari 2015 om 21:32
HET WAS THOMAS
Linda schreef op 15 januari 2015 om 22:12
Ik heb ooit zelf van een van deze dames gehoord dat het niet uitmaakte dat het water werd gebruikt, maar juist het probleem was dat de theebekers werden gebruikt en zo een soort storing in het systeem zouden veroorzaken als deze op raakten…
Een ander punt is om thee in de automaat te stoppen met normale smaken.
Charlotte schreef op 15 januari 2015 om 22:45
Ik heb precies hetzelfde gehoord van een Douwe Egberts medewerkster. Ze zei letterlijk dat als ik water wilde tappen dan beter mijn eigen beker kon gebruiken, omdat ze (DE), als ik hun bekertjes zou blijven gebruiken, geld voor het hete water zouden moeten gaan vragen.
Dus ik blijf gewoon doortappen met mn eigen beker!
Sophie schreef op 18 januari 2015 om 15:37
Sowieso zou het een goed idee zijn als de universiteit het gebruik van een KeepCup o.i.d. zou stimuleren door deze tijdelijk tegen een gereduceerde prijs aan te bieden… Scheelt veel afval!
Timothy schreef op 8 oktober 2015 om 14:06
Diefstal van gratis water. Hoe ironisch.