Roep om trein naar Kleef wordt luider
De Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer is een petitie gestart om de treinverbinding tussen Nijmegen en Kleef nieuw leven in te blazen. Eerste reacties uit de universiteit zijn positief.
Met de trein van Nijmegen naar het Duitse studentenstadje Kleef, net over de grens? De spoorlijn ligt er al, maar er rijden al meer dan vijfentwintig jaar geen treinen. Daarom is de Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer (VIEV) een petitie gestart om de verbinding nieuw leven in te blazen.
Aanleiding van de petitie is de overname van de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond, waar de dieseltreinen van Veolia plaatsmaken voor Arriva, een Duits spoorwegbedrijf. Arriva investeert veel geld in het nieuwe project en heeft voldoende budget om de verbinding naar Kleef te heropenen. ‘Een nieuwe wissel bij Nijmegen en een opknapbeurt aan het spoor is alles wat er voor nodig is om studenten in twintig minuten van Nijmegen naar de Kleefse Campus te brengen,’ aldus VIEV-voorzitter Maurice Niesten. Met het huidige openbaar vervoer duurt dat een uur.
Door ‘bestuurlijke onkunde’ van de provincie wordt de verbinding volgens Niesten al jaren genegeerd, terwijl de lijn een hoop nieuwe mogelijkheden opent. Bijvoorbeeld voor Nederlands-Duitse studieprogramma’s, of gewoon voor studenten die een avondje willen stappen in Kleef.
Het Duitse achterland
Paul Sars, hoogleraar Duitse Taal en Cultuur, denkt dat de lijn een verrijking zal zijn voor de Radboud Universiteit. ‘Studenten en medewerkers kunnen makkelijker tot uitwisseling komen. Iemand van de hogeschool in Kleef kan nu eenvoudig een minor volgen aan de RU, om dan later aan een master te beginnen.’
De nieuwe verbinding biedt volgens Sars bovendien mogelijkheden richting de rest van Duitsland. ‘We hebben een directere verbinding met andere Duitse steden, zoals Duisburg en Keulen. Dat zorgt voor een verdere ontwikkeling van de Euregio Rijn-Waal. Op dit moment gaat een treinreis naar Duisburg via Arnhem en Emmerik, een enorme omweg, of als alternatief met de Veolia-boemel via Venlo. Dat kan veel sneller met de trein via Kleef.’
Ook vanuit het College van Bestuur wordt de verbindingslijn als een positieve ontwikkeling gezien. ‘Het is belangrijk dat de campus goed bereikbaar is en een verbinding met Kleef telt daarin mee’, zegt woordvoerder Martijn Gerritsen. ‘Daarnaast zou het zonde zijn als een student in Kleef geen master in Nijmegen kan volgen vanwege de bereikbaarheid.’ / Maarten van Gestel en Gijs Swennen
Hier teken je de petitie, die bij 1000 ondertekeningen aan de Provincie Gelderland wordt voorgedragen.
T.Egen schreef op 15 september 2016 om 13:50
Wat een investering voor een paar minuten. Er zijn in Nederland studenten die langer reizen dan een uur. Misschien een idee om hier een vliegtuig voor aan te schaffen? Kan er ook meteen door het hele land worden gestapt. Dat schijnt een goed argument te zijn.
Dat de lijn door een prachtig stuk natuur loopt en inmiddels een vergelijkbaar prestige object wordt als de Donjon, zullen we voor het gemak maar even vergeten. Jammer ook dat je bij zo’n petitie alleen maar voor kunt zijn en niet tegen.
G. Dresen schreef op 15 september 2016 om 15:54
De spoorlijn ligt er al, T. Egen, er hoeft niets te wijken. De exploitatie was destijds niet meer rendabel, daarom is deze gestopt. Met de nieuwe hogeschool en de toename van het treinverkeer via (Kleve >) Duisburg zal dat nu vast anders zijn. En het opnieuw gebruiken van het spoor zal juist ecologische voordelen hebben: er reizen nu behoorlijk wat mensen per auto tussen Nijmegen en Kleve op & neer, of per bus. Of ze moeten per trein veel extra kilometers maken. Ik denk dat de ecologische voordelen en de beduidende tijdswinst voor vele reizigers echt wel opwegen tegen de “investering” voor het rijklaar maken van bestaand spoor.
Veronica Vasterling schreef op 15 september 2016 om 18:27
G. Dresen heeft gelijk: het heropenen van een spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve die er al ligt is in ecologisch opzicht een grote verbetering. Ik reis al 11 jaar heen en weer tussen Kleve en de Radboud Universiteit (met de auto en soms met de bus) en heb het autoverkeer enorm zien toenemen. Dat autoverkeer verstopt nu kleine, mooie wegen in het grensgebied en brengt fietsers in gevaar.
A. Moskoufiets schreef op 12 december 2016 om 16:43
Nooit begrepen waarom lijn toendertijd opgeheven moest worden, kennelijk gelijk aan mijn zijde.