Een blik op de campus van de toekomst
In 2030 heeft de Radboud Universiteit een groene, autoluwe campus met daarop enkele nieuwe gebouwen. Dat staat in de nieuwe campusstrategie, een visiedocument van de universiteit. 'Verkeersassen mogen de campus niet langer in verschillende stukken opdelen', zegt Koen Fleuren van Campus & Facilities.
Hoe ziet de campus van de Radboud Universiteit er binnen tien jaar uit? Op die vraag probeert de nieuwe campusstrategie een antwoord te geven.
‘Op de vraag wat het beste aan onze campus is, antwoordde iedereen: dat ze zo groen is’, zegt Koen Fleuren, hoofd Projecten van het Campus & Facilities. ‘Dat willen we koesteren. Tegelijk hebben we gekeken naar wat beter kan.’ Maar wat houdt dat precies in? Een overzicht.
1. Er komt (wellicht) nieuwbouw voor de geesteswetenschappen
In januari werd al bekend dat het college van bestuur onderzoek laat doen naar een nieuw gebouw voor de geesteswetenschappen op de plek van het Spinozagebouw. Op dit moment brengt een adviesbureau de wensen van medewerkers en studenten in kaart.
Maar dat het nieuwe gebouw er komt, staat nog niet vast, zegt Koen Fleuren. ‘De nieuwbouw voor geesteswetenschappen hangt samen met de herontwikkeling van het Erasmusgebouw (zie ook punt 2, red.)’, zegt hij. ‘Voor beide trajecten lopen onderzoeken die dit najaar afgerond moeten zijn. Pas dan kan het college van bestuur een beslissing nemen.’
2. Er lopen meer professionals rond op de campus
De Radboud Academy, een programma voor mensen die al een diploma op zak hebben, moet de Radboud Universiteit aantrekkelijker maken voor professionals. ‘Lifelong learning krijgt een nadrukkelijkere plek op de campus’, zegt Fleuren.
Hoe dan? Volgens de campusstrategie staat in 2030 mogelijk een congrescentrum op de campus. Eerder liet het college van bestuur al een proefballonnetje op om – na de verhuizing van de geesteswetenschappen naar nieuwbouw – in het Erasmusgebouw een mix van functies aan te bieden, met onder andere congresruimte en hotelkamers. ‘We doen al lang onderzoek naar de vraag of congressen rendabel zijn en met Radboud Academy wordt die vraag alleen maar groter’, zegt Wilma de Koning, vicevoorzitter van de Radboud Universiteit.
‘Misschien worden webinars belangrijker in de toekomst’
‘Door de coronacrisis moeten we misschien anders gaan kijken naar het fenomeen congrescentrum’, nuanceert Fleuren. ‘Misschien worden webinars wel belangrijker. Maar mensen willen elkaar blijven ontmoeten.’
Gaan we vaker thuiswerken?
Wat is de impact van de coronacrisis op de campus van de toekomst? ‘Een goede vraag’, zegt vicevoorzitter Wilma de Koning. ‘De campusstrategie was al klaar vóór de coronacrisis. De kans bestaat dat we met z’n allen vaker gaan thuiswerken of meer online onderwijs blijven geven. Als dat zo is, dan hebben we in de toekomst misschien minder ruimte nodig op de campus. Maar natuurlijk moeten studenten en medewerkers elkaar ook in de toekomst blijven ontmoeten. We blijven een campusuniversiteit.’
3. De campus wordt nóg groener en duurzamer…
Op het vlak van energiebesparing doet de universiteit het al jaren goed – in 2019 verbruikte ze bijvoorbeeld een kwart minder gas, onder andere dankzij het hybride energienet. Ook in de toekomst blijft de duurzaamheid van de campus een speerpunt. ‘Nieuwe gebouwen moeten circulair zijn’, aldus Fleuren.
‘Er zijn te veel gladgeschoren gazons op de campus’
De campus is al betrekkelijk groen, maar op het vlak van biodiversiteit – het aantrekkelijker worden voor meer dieren- en plantensoorten – is volgens Fleuren nog een slag te slaan. ‘Er zijn nog te veel gladgeschoren gazons. Dat kan beter.’
4. …en meer autoluw
De gebouwen van de universiteit en het Radboudumc liggen mooi bij elkaar op een vierkante kilometer, maar worden door enkele verkeersassen in verschillende delen verdeeld. ‘De Heyendaalseweg deelt de campus in tweeën tussen het Huygensgebouw en het Erasmusgebouw, de Erasmuslaan doet hetzelfde. We streven ernaar dat effect in de toekomst te verminderen.’
De campus autoluw maken vraagt volgens Fleuren om een aanpak op twee fronten. ‘Enerzijds willen we het aantal autobewegingen naar de campus verminderen. Maar we zetten, in samenspraak met de gemeente en andere partners, ook in op fysieke ingrepen op de Heyendaalseweg en Erasmuslaan.’
5. Er wonen meer studenten op de campus
De druk op de Nijmeegse woningmarkt is enorm – ook voor studentenwoningen. Volgens Fleuren hebben veel studenten de wens om op, of dichtbij de campus te wonen. ‘We hebben op de campus al complex Sterrenbosch en bij het Radboudumc komt een nieuw SSH&-complex. In de toekomst kan dat nog meer worden.’
6. Het campushart is dé ontmoetingsplaats bij uitstek
Centraal in de campusstrategie: studenten en medewerkers moeten elkaar ontmoeten, ook buiten de faculteitsgebouwen. Maar een centrale ontmoetingsplaats met bankjes en horeca, een campushart, waar alfa- en bètastudenten en -medewerkers elkaar ontmoeten, is er op dit moment niet.
Die taak lijkt op het lijf geschreven van het Erasmusplein – eerder zeiden leden van AKKUraatd ook al dat de Erasmustoren een bruisend campuscentrum moest worden. ‘Het Erasmusplein is een kanshebber, maar er zijn meer opties’, zegt Fleuren. ‘Ook aan de UB en het Gymnasion is veel roering, binnenkort wellicht aan het vernieuwde FNWI-restaurant. Naast het campushart moeten dergelijke plekken blijven bestaan.’
Campusapp in ontwikkeling
In de medezeggenschap ijveren de studenten van asap al enkele jaren voor een app die in realtime toont welke studiewerkplekken op de campus vrij zij – dat idee wordt ook gedeeld door de studenten van AKKUraatd. Die wordt momenteel ontwikkeld. ‘Als de werkplekken in de UB vol zijn, willen studenten niet voor niets naar het Huygensgebouw lopen’, zegt De Koning. ‘Daarom willen we een app laten ontwikkelen die aangeeft waar er wel ruimte is. Maar de app kan ook aantrekkelijk zijn voor docenten die op zoek zijn naar een lokaal om colleges te geven. Wanneer de app er komt, durven Fleuren en De Koning niet te zeggen. Dit najaar vindt wel een pilot plaats in de UB.
Pepijn Schoonhoven schreef op 30 juni 2020 om 12:22
Een inspirerend stuk! Compliment!
Jan-Kees Helderman schreef op 30 juni 2020 om 21:51
Ik kijk er naar uit! Nu al een mooie campus en straks alleen maar mooier. Raakt toch mijn oude planologen hart. Mooie overwegingen allemaal en wel doordacht.
Ellen Mastenbroek schreef op 3 juli 2020 om 20:55
Een autoluwe campus: goed streven! Ik ben wel heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de doorstroming en verkeersveiligheid op de omliggende wegen. Die zijn niet berekend op hogere intensiteiten (met uitzondering van de Kapittelweg misschien). Er zal dan een radicaal auto-ontmoedigingsbeleid nodig zijn.