Een extra perron en 2000 woningen: de megametamorfose van het centraal station
Een nieuwe entree, een extra perron, nieuwe fietsenstallingen en om de tien minuten een trein naar de Randstad. Het station van Nijmegen gaat de komende tien jaar ingrijpend veranderen. De dagelijkse fiets- en busrit naar de campus zal er in de toekomst ietsje anders uitzien.
Tien jaar. Zolang zal het werk aan het stationsgebied van Nijmegen duren. De aanleiding om het station op de schop te nemen, is de te kleine capaciteit. ‘Dit treinstation is het drukste van Oost-Nederland. Dat zie je in de spits’, zegt Noël Vergunst, Wethouder Ruimtelijke Ordening namens GroenLinks. ‘Ook het busstation is heel druk, onder andere omdat veel studenten en medewerkers met Lijn 10 naar de campus gaan.’
Schiphol
De plannen zijn nog niet helemaal rond, normaal gesproken gaan de werkzaamheden in 2023 van start (zie kaderstuk). Tijdens de verbouwing blijft het station open en bereikbaar, maar bezoekers zullen wel iets merken van de bouwput.
Sociale Geografie
De werkzaamheden aan het station beginnen normaal gesproken in 2023. Op dit moment zijn de plannen nog niet helemaal klaar. Omwonenden, ondernemers en andere belangengroepen kunnen eerst nog hun mening over de plannen geven. De Radboud Universiteit is nauw betrokken door middel van vakgroepen bij duurzaamheid, participatie en mobiliteitsvraagstukken. Deze inspraak wordt mee georganiseerd door de vakgroep Sociale Geografie van de Radboud Universiteit. Wanneer dit inspraakmoment is afgerond, kunnen belanghebbenden nog in beroep gaan bij de Raad van State. In 2030 zou het nieuwe station klaar moeten zijn.
‘Bussen zullen tijdelijk op andere plekken aankomen en vertrekken’, zegt Vergunst. ‘Mensen zullen anders moeten lopen en hun fiets op een andere plek neerzetten.’
De eerste fase van de verbouwing is de aanleg van een extra perron. Dat is nodig omdat binnenkort vanuit Nijmegen elke tien minuten een trein vertrekt naar Utrecht, Schiphol en Amsterdam. Daarna worden de andere aanpassingen stapsgewijs uitgevoerd.
Fietsvallei
Het nieuwe station brengt heel wat veranderingen mee voor studenten en medewerkers die naar de campus forenzen. Op het snelfietspad richting het station zullen zij in de toekomst ter hoogte van het ROC afdalen naar een verdiept fietspad of fietsvallei, waar ze niet meer hoeven te concurreren met bussen en voetgangers. Ter hoogte van de Stieltjesstraat komt het fietspad op het maaiveld op. Voor voetgangers komen er twee looproutes boven het fietspad naar het centrum: eentje over de Van Schaeck-Mathonsingel, een andere via de Burgemeester Hustinxstraat.
In een fietsenstalling onder het station kunnen straks 7.000 fietsen staan. ‘Het idee is dat je vanaf het lager gelegen fietspad zo de nieuwe en bewaakte fietsenstalling in kunt lopen’, zegt Vergunst. ‘Die zal de eerste 24 uur gratis zijn.’
Op dit moment fietsen de meeste forenzen nog langs het snelfietspad aan de centrumzijde van het station naar de campus. Om die route te ontlasten, komt er een nieuw snelfietspad aan de andere kant van het spoor, ter hoogte van de Krayenhofflaan en de Koninginnelaan.
Ook het vertrek- en eindpunt van buslijn 10 zullen er na de verbouwing anders uitzien. Waar nu de instapplaats is voor Lijn 10, kunnen mensen binnenkort ook uitstappen, waardoor de bussen geen extra lus moeten maken. ‘Dat scheelt extra busverkeer voor het station’, zegt Vergunst.
Hoogteverschil
De grootste metamorfose van het nieuwe station betreft de Westkant. In plaats van de huidige ingang aan de Tunnelweg – die al lange tijd gesloten is – komt een volwaardige entree waar je het station kunt binnenlopen via een trap of een lift.
Ook aan deze kant van het station komt een overdekte en beveiligde fietsparking. Het verkeersknooppunt aan de Westkant, waar de Tunnelweg, de Tweede Oude Heselaan en drie andere straten samenkomen, zal worden aangepakt. ‘Bedoeling is dat het veiliger wordt, in de eerste plaats voor fietsers en voetgangers’, aldus Vergunst.
Campanile
Aan de centrumzijde krijgt het station ook een ander aangezicht. Na de Tweede Wereldoorlog, waarin het oorspronkelijke station grotendeels werd kapot gebombardeerd, ontwierp architect Sybald van Ravesteyn een nieuw station met een dertig meter hoge campanile (een toren, red.). In de jaren tachtig en negentig werden heel wat aanpassingen gedaan aan dat ontwerp. Zo kwam er een grote glazen luifel aan de voorzijde, waar nu het opschrift ‘Nijmegen’ staat. ‘Daar nemen we afscheid van’, zegt Vergunst. ‘Bedoeling is dat architectuur van Van Ravesteyn opnieuw zichtbaarder wordt.’
Extra woningen
Rondom het vernieuwde station moeten ook heel wat nieuwe woningen komen. ‘We hebben in Nijmegen helaas een tekort aan betaalbare woningen’, erkent Wethouder Noël Vergunst. ‘Die willen we aanpakken door extra woningen te bouwen in het stadscentrum. ‘Op de kale vlakte tegenover het station, waar vroeger kantoorgebouw Metterswane stond, komt een appartementencomplex met supermarkt, werkplekken en een vorm van horeca. Op de plek van het oude belastingkantoor komen woningen. Aan de Westkant komen woningen, werkplekken en een hotel op de plaats van het oude UWV-gebouw, en maatschappelijke voorzieningen op de plek van Vissers Meubelen.’