Een halfdode hond: kunst of niet?

01 feb 2016

Als je een kat eigenhandig de nek omdraait, is dat dan kunst? Die vraag wordt morgenavond gesteld tijdens het Filosofisch Café in het Nijmeegse Trianon.

Een kunstwerk van de veelbesproken kunstenares Tinkebell. Foto: Carl Guderian.
Een kunstwerk van de veelbesproken shock-kunstenares Tinkebell. Foto: Carl Guderian (Creative Commons)

Een uitgemergelde, nog levende straathond zit vast aan een touw in een galerij in Nicaragua. In de buurt van het dier liggen hondenbiscuits, waar hij net niet bij kan. De verantwoordelijke kunstenaar, Guillermo Vargas, stelt dat hij de reactie van het publiek wilde testen. Hij ontving veel doodsbedreigingen, maar volgens de kunstenaar was het vooral opvallend dat niemand iets deed om het lijden van de hond te stoppen.

Is dit aanvaardbare kunst? Tijdens de lezing, morgenavond in Trianon, gaat filosoof Rob van Gerwen in op diverse voorbeelden van shock-art. ‘Het is een actueel fenomeen. Steeds meer kunstenaars proberen grenzen op te zoeken door zoveel mogelijk te shockeren’, weet de filosoof. Zo is de Nederlandse kunstenares Tinkebell erg bekend geworden met een handtas die zij maakte van haar door haarzelf gedode kat. ‘Het is goed om eens na te denken in hoeverre schokkende kunst moreel aanvaardbaar is’, aldus Van Gerwen.

Onthoofding
Van Gerwen denkt niet dat er onaanvaardbare kunst bestaat. ‘Dan zou het namelijk geen kunst zijn. Wanneer een IS-strijder een persoon onthooft, en iemand maakt daar een foto van, is dat shockerend, maar geen kunst. Dan gaat het namelijk om een immorele daad, waarbij de persoon die de foto maakt bijdraagt aan die daad.’

Of een uiting – hoe shockerend dan ook – wel of geen kunst is, is een vraag die prima bij de filosofie neergelegd kan worden, meent Van Gerwen. De filosofie kan bijvoorbeeld een adequate definitie van kunst ontwikkelen. ‘Daarnaast kunnen we aan de hand van filosofie de plek van deze nieuwe kunstvorm in de samenleving bepalen en criteria ontwikkelen waaraan kunst eigenlijk moet voldoen.’ Hierdoor leren we goede en slechte kunst van elkaar te onderscheiden, en uiteindelijk beter te waarderen, aldus Van Gerwen. / Kelly Janssen

Het Filosofisch Café begint om 20.00 uur. Toegang is 3 euro. Naast de lezing van Rob van Gerwen is ook columnist Barbara Strating aanwezig. Er is muziek van Anouk Balin. 

2 reacties

  1. Rutger Teunissen schreef op 2 februari 2016 om 17:57

    Dit is geen kunst, dit is ziek. Bah.
    Filosofie kan soms gemakkelijk overgaan in pedant geouwehoer. Aldus wijlen prof. Plat, hoogleraar filosofie aan, toen nog, KU, tijdens een college over Heidegger, als ik me goed herinner.)

  2. Suus schreef op 9 oktober 2018 om 16:25

    Waarom verlost niemand deze hond uit zijn lijden?
    Ik merk dat “we” allemaal een “grote bek” hebben maar niemand durft er daadwerkelijk iets aan of mee te doen. We draaien liever ons hoofd om.
    Vind het belachelijk dat zoiets uberhaubt geexopseerd mag en kan worden. Hoe krijgt de kunstenaar het over zijn hart?

    Smakeloos, laf en uitdagend op niks af. Maargoed, ik ben dan ook maar een jonge meid.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!