Een witte fiets en een knipperlicht herinneren aan fataal ongeval van Toni (20) in Nijmegen
Wat ging er precies mis op 2 december 2021 op de kruising Slotemaker de Bruïneweg - St. Annastraat, waar een 20-jarige fietsster om het leven kwam? Zes maanden na dato is het onderzoek naar het ongeluk in Nijmegen afgerond.
Een wit geverfde fiets met een kratje voorop. ‘In loving memory of Toni’ staat erop. Een herdenkingsmonumentje, geplaatst door de Nijmeegse vriendengroep van de 20-jarige Duitse studente die op 2 december 2021 om het leven kwam.
Het fatale ongeluk gebeurde op de kruising van de Slotemaker de Bruïneweg met de St. Annastraat. Een vuilniswagen van de Dar sloeg rechtsaf terwijl Toni op haar fiets rechtdoor wilde. Op weg naar de Radboud Universiteit waar ze studeerde.
Totaal onverwachts weggerukt uit het leven
Een diep triest ongeluk, zoals elk verkeersongeval met dodelijk afloop er inhakt bij de nabestaanden. Totaal onverwachts weggerukt uit het leven – zoiets laat diepe sporen na. De vriendengroep kiest ervoor niets te vertellen over die impact; het monumentje dat ze op de plek des onheils hebben gezet, is hun manier om de herinnering aan Toni levend te houden.
Zes maanden na dato is het politieonderzoek naar de toedracht afgerond. De inhoud daarvan is nog niet openbaar. Afgelopen vrijdag zijn de bevindingen naar het Openbaar Ministerie gestuurd. De officier van justitie moet nu beslissen of de chauffeur van de vuilniswagen wordt vervolgd, en zo ja, welk strafbaar feit hem te verwijten valt.
Reconstructie
Want dat was het doel van het politieonderzoek: achterhalen wat er precies is gebeurd. Op basis van verklaringen van getuigen en op basis van een reconstructie ter plaatse, gehouden op 25 januari dit jaar, probeerde de politie vast te stellen wie op welk moment waar reed.
Wachtte Toni net als de vuilniswagen voor het rode verkeerslicht en werd ze geschept toen ze gelijktijdig optrokken bij groen licht? Was de vuilniswagen al aan het afslaan en kwam Toni langszij in de dode hoek? Reed de bestuurder roekeloos, of kon hij er weinig aan doen? Het zijn vragen waar alle betrokkenen de antwoorden op willen weten.
Waarschuwingslicht
Ongeacht die uitkomsten heeft de gemeente Nijmegen het bewuste kruispunt inmiddels iets aangepast, om de veiligheid te vergroten. Op deze T-kruising krijgen fietsers en gemotoriseerd verkeer gelijktijdig groen. Bij het verkeerslicht is daarom een extra waarschuwingslicht opgehangen dat knippert om afslaand gemotoriseerd verkeer te attenderen op fietsers die rechtdoor rijden.
Als de wachttijd bij een stoplicht toeneemt, neemt de kans toe dat een fietser door rood rijdt. Zo ontstaat een groter risico op een ongeval
Direct na het dodelijke ongeval heeft de gemeente de verkeersveiligheid van de kruising onder de loep genomen, vertellen verkeersambtenaren Jos Spriel en Davy Beumer. Daarbij is ook de mogelijkheid bekeken om fietsers en gemotoriseerd verkeer vanaf de Slotemaker de Bruïneweg afzonderlijk groen te geven, in plaats van gelijktijdig. Maar dat bleek geen goed alternatief.
Groter risico
‘Dan krijg je namelijk weer een nieuw, groter probleem’, legt Beumer uit. ‘Dit verkeerslicht is, vanwege de doorstroming voor hulpdiensten en bussen, gekoppeld aan een ander verkeerslicht op de St. Annastraat. Als je afzonderlijk groen invoert, neemt de wachttijd voor rood licht overal voor alle groepen verkeersdeelnemers toe.’
‘En we weten dat met name bij fietsers de kans dat ze door rood rijden toeneemt, als de wachttijd te lang wordt. Ook auto’s geven dan vaker gas om nét oranje te halen, of rijden nét door rood. Daardoor neemt het risico op een ongeluk toe. En dat risico is groter dan het risico dat er ongelukken gebeuren in de huidige situatie met gelijktijdig groen.’
Ze weten: nul risico is onhaalbaar in het verkeer. Spriel: ‘We kunnen het risico wel zo laag mogelijk proberen te maken. Maar helaas kunnen we die veiligheid niet altijd voor honderd procent met verkeersmaatregelen realiseren.’
Dit artikel van Maarten Reith verscheen eerder in de Gelderlander.
Hans schreef op 23 juli 2022 om 15:59
“Als je afzonderlijk groen invoert, neemt de wachttijd voor rood licht overal voor alle groepen verkeersdeelnemers toe.’”
Dat is kletskoek. Je kunt fietsers 2 seconden eerder groen geven en de totale groentijd gelijk houden. Gemotoriseerd verkeer heeft dan 2 sec. korter groen, dat is het enige nadeel. De totale roodtijd voor de andere richtingen blijft dan ook gelijk. Niks ingewikkelds aan.
Niek Fiets schreef op 22 april 2023 om 00:53
Inderdaad Hans, maar de ambtenaren die bij de dienst Verkeer van de gemeente Nijmegen werken hebben een geheel eigen (-wijze) kijk op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer; daar helpt gezond verstand erg weinig aan, is mijn jarenlange ervaring met die Afdeling 🙁
Kijk maar eens naar de onzinnige korte rode fietsstrook die er voor moet zorgen dat fietsers vanaf de Groenestraat veilig rechtsaf de Annatraat op kunnen rijden!
Eindeloze correspondentie met de afdeling Verkeer heeft deze bittere humor (?) niet kunnen stoppen.