Einde aan de verkeershel Heyendaalseweg (II): ‘Bomen in de mobiliteitswoestijn’

13 okt 2017

Hoe komt er een einde aan de files, de drukte en de onveiligheid aan de Heyendaalseweg? De gemeente zoekt naar oplossingen, Vox vroeg drie deskundigen naar het ei van Columbus. Vandaag stedenbouwkundig ontwerper Maarten de Vletter, die de ruimtelijke chaos te lijf gaat met nieuwe rotondes en heel veel bomen.

Als poort naar het belangrijkste stadsdeel van Nijmegen is de Heyendaalseweg ondermaats, aldus Maarten de Vletter van bureau vErbano. ‘Het gebied heeft geen vorm en is niet passend bij zijn status als entree van een groots ziekenhuis en de universiteit.’ In de aanloop naar de campus telt hij liefst zes knopen die aanleiding zijn voor opstopping en verwarring. ‘De Heyendaalseweg is vooral een probleem van vormgeving, veel meer dan een verkeerskundig vraagstuk.’

‘Versimpel de knooppunten, haal alle stoplichten eruit’

Verkeerskundigen en stedenbouwkundig vormgevers werken niet samen, is de ervaring van De Vletter. Daardoor ontstaan op alle knooppunten oplossingen die op zichzelf wel een zekere logica hebben, maar als geheel niet functioneren. ‘Ze zorgen voor opstoppingen en leveren een chaotisch beeld op.’ De Vletter verwondert zich al jaren over de versnipperde aanblik van de weg en haar kruisingen, vooral met de Groenewoudseweg, de busbaan bij het Technovium en de Kapittelweg.

Alle stoplichten eruit

Met name de lange rijen wachtende fietsers bij de kruising met de Kapittelweg moeten de wereld uit, vindt De Vletter, en de oplossing is niet ingewikkeld: ‘Versimpel de knooppunten. Haal al die strepen van de weg en vooral: haal alle stoplichten eruit.’ Ook het overal voorrang geven aan fietsers op de rotondes werkt averecht: ‘Fietsers krijgen dan het idee dat goed opletten niet meer nodig is.’ Zijn oproep: alle verkeersdeelnemers gaan meer rekening houden met elkaar. ‘Af en toe op elkaar wachten is altijd nog beter dan bij een leeg kruispunt voor een rood stoplicht staan.’

‘De woestijn kan beplant worden, ten gunste van de mobiliteit’

De Vletter wil in de eerste plaats de verkeersknopen ontwarren. Maak het simpeler, is zijn devies. ‘En met een reeks bomen kun je op een elegante manier de knopen verbinden en de route naar de campus richting geven. Bovendien is elke boom een paradijs voor vogels, vleermuizen en duizenden insecten. Mooi meegenomen voor een stad die altijd de groenste wil zijn.’

Als de schetsten van De Vletter wekelijkheid worden, komt er een einde aan de ‘mobiliteitswoestijn van lelijke lantaarnpalen, stoplichten, verkeersborden en hier en daar een verdwaald trafohuisjes’. Het probleem van de Heyendaalseweg is volgens De Vletter niet de flessenhals, maar ‘de chaotische vormloosheid’. Of zoals hij zijn voorstellen samenvat: ‘De woestijn kan beplant worden, ten gunste van de mobiliteit.’

6 reacties

  1. Jorge Veríssimo schreef op 14 oktober 2017 om 10:14

    Ik hoop dat jouw plan doorgaat. Ik kan mij veel van jouw argumenten voorstellen. In de huidige situatie geven fietsers niet eens voorrang aan elkaar. En meer bomen daar is altijd een aanwinst.
    Groeten, Jorge

  2. Helene schreef op 14 oktober 2017 om 11:22

    Helemaal mee eens. Borden, strepen en stoplichten weg en allemaal weer zelf nadenken.

  3. R.W. schreef op 17 oktober 2017 om 10:27

    Leuk bedacht, maar in praktijk doen fietsers alsof de weg alleen van hen is. En dus kom je er als automobilist helemaal niet meer door met dit plan. Geen goede oplossing in mijn ogen dus.

    • Rupke schreef op 20 oktober 2017 om 19:16

      Helemaal mee eens. De doorstroming van fietsers is dan ook niet het probleem maar de doorstroming van de automobilisten.
      Dat lost je niet op door automobilisten te blijven treiteren of proberen hen uit de auto te jagen, wat toch zal falen.

  4. Ellen Mastenbroek schreef op 20 oktober 2017 om 10:28

    Shared space als oplossing? Lijkt me geen goed plan. Dan wordt het helemaal een chaos. Kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen en ouders met jonge kinderen gaan dan de auto nemen. Pak in plaats daarvan het probleem aan bij de wortel: de enorme toestroom van auto’s op piekmomenten. Duurder parkeren, hoogwaardig openbaar vervoer tot aan de campus, ruimere beloning voor fietsers… En over het gedrag van diezelfde fietsers: ga eens kijken bij de rotonde Heyendaalseweg-Groenewoudseweg: 99% van de fietsers steekt keurig zijn/haar hand uit!

    • Rupke schreef op 20 oktober 2017 om 11:31

      Totaal mee oneens. Ga een in een auto zitten tijdens de spits! Niet altijd het probleem bij de automobilist plaatsen en sommigen kunnen niet zonder auto dus die moet je niet opzadelen met nog hogere parkeerkosten. Die rijden veiliger dan menig fietser. In de praktijk steken heel veel fietsers de hand niet uit is mijn ervaring. Die 99% wordt niet gehaald hoor. En in de donkere tijd van het jaar heeft 30% geen deugdelijke verlichting.
      Daarbij komen ze van alle kanten en over stoepen en zebrapaden gefietst. Opvoeden is hier beter dan opnieuw wijzen naar de automobilist die in Nederland al genoeg betaald en benadeeld wordt.

      Maak alles éénrichtingsverkeer. Minder kans op frontale aanrijdingen door bij fietsers en de automobilist ziet niemand over het hoofd.
      Als automobilist sta je op de Erasmuslaan twee keer achter een bus te wachten (tralala). Daar steken aan beide kanten studenten over ter hoogte van de UB. Dan kom je bij een zebrapad, dan meteen voorrang verlenen aan fietsers vanuit alle richtingen, dan voorrang verlenen op de rotonde, dan de eerste afslag voorrang verlenen aan fietsers vanuit alle richtingen, dan meteen weer een zebrapad, daarna sta is er weer een bushalte en daarachter weer een zebrapad.
      Wat vreemd dat het vastloopt. Wie had dat verwacht…

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!