Ene faculteit wel blij met weblectures, andere niet

19 mrt 2018

Weblectures zijn op de ene faculteit wel populair bij docenten, op de andere helemaal niet. Hoe kan dat?

Op de rechtenfaculteit buigt een werkgroep zich op dit moment over de weblectures. Veel studenten blijken namelijk niet meer te komen nu ze de colleges door middel van weblectures in Blackboard kunnen volgen. Op tafel ligt de vraag of de docenten de weblectures wellicht pas vlak voor het tentamen moeten aanbieden, of alleen aan zieke of deeltijdstudenten.

Pyjama

Ook bij managementwetenschappen zijn de docenten niet onverdeeld gelukkig met de weblectures, blijkt uit een evaluatie. Ook daar komen minder studenten opdagen sinds ze beschikbaar zijn.

Hoofd van het onderwijscentrum bij managementwetenschappen Ward Kelder heeft met beide faculteiten ervaring. Vanochtend nog gaf hij op de rechtenfaculteit het vak ‘Economie en Jaarrekeningen’. ‘Er zitten 450 studenten in mijn cursus, maar er kwamen er zo’n 75, schat ik.’ Hij voorspelt dat als de colleges straks om half negen beginnen, nog meer studenten ervoor kiezen thuis in pyjama naar de weblectures te kijken.

De managementfaculteit heeft eerder al een werkgroep aan het werk gezet en die heeft vorig jaar advies uitgebracht. Kelder: ‘Wij hebben gezegd: de docent is vrij om te bepalen of én hoe hij of zij de weblectures beschikbaar wil stellen. De docent kan dat immers zelf het beste overzien.’

‘Het is niet meer zo dat de docent het monopolie op informatie heeft’

Docenten kunnen genoegen nemen met een lage opkomst bij het hoorcollege – en dus besluiten de weblectures aan te bieden – omdat ze de studenten toch wel ontmoeten bij de werkcolleges. Maar een docent die geen werkgroepen geeft, moet het van het contact in de hoorcolleges hebben en zal de weblectures niet zo makkelijk beschikbaar stellen. En dan zijn er nog de docenten die vrezen dat ze eeuwig op internet blijven ronddwalen, met worst case scenario – het filmpje op dumpert.nl van een college van rechtenhoogleraar Corjo Jansen – in het achterhoofd. Zij willen überhaupt niet dat het hoorcollege wordt opgenomen.

Opvallend genoeg hebben docenten bij FNWI en geneeskunde nauwelijks problemen met het feit dat hun hoorcolleges worden opgenomen. Op die twee faculteiten maken studenten het meest gebruik van weblectures, maar ze komen óók naar het hoorcollege toe.

Hoofd van de afdeling onderwijsondersteuning van de Radboud Universiteit Noël Vergunst heeft wel een idee waarom: ‘Bij FNWI is wat in de colleges wordt verteld echt noodzakelijk om het vak te begrijpen. We zien dat zelfs studenten die aanwezig zijn geweest bepaalde delen terugkijken ter voorbereiding op het tentamen. Formules nog eens willen zien, kijken hoe een berekening is gemaakt.’

Boek lezen

Kelder vermoedt ook dat het voor studenten bij rechten en managementwetenschappen minder noodzakelijk is om de hoorcolleges te volgen. ‘De overlap tussen de literatuur en de hoorcolleges is er groter. Een aantal studenten zegt dan: “Ja, maar het boek lezen kan ik zelf ook.”‘

Zorg dat het hoorcollege een aanvulling is, adviseert Vergunst. Nodig bijvoorbeeld een interessante gastspreker uit. ‘Je bent als student veel minder afhankelijk geworden van de docent voor je informatie. Je kunt op YouTube vaak ook filmpjes kijken over het onderwerp. Het is dus niet meer zo dat de docent het monopolie op informatie heeft. Je moet als docent echt iets toevoegen.’

Overigens zijn de studenten bij managementwetenschappen niet blij met de vrijblijvendheid die er nu is wat betreft de weblectures op hun faculteit. Zij hebben laten weten dat ze vinden dat alle hoorcolleges beschikbaar moeten zijn als weblectures.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!