Erasmusgebouw viert heropening entree met kleurwedstrijd
Begin februari moet de nieuwe entree van het Erasmusgebouw klaar zijn. Ter ere van de feestelijke heropening is er een kleurwedstrijd voor studenten en medewerkers die in het gebouw werken en studeren.
Volgens de oorspronkelijke plannen had de nieuwe entree van het Erasmusgebouw al in november open moeten zijn, maar door de vondst van asbest, drukte in de bouw en gedoe met een paar leveranciers is er wat vertraging opgelopen.
‘De verhuizing van de portier is voorzien in de week van 3 februari, afhankelijk van de controle van de brandweer’, zegt projectmanager Ferry Soetekouw van het Universitair Vastgoed Bedrijf. Wanneer dat is gebeurd, kan de nieuwe entree open.
Aan de heropening is een kleurwedstrijd gekoppeld voor studenten en medewerkers die in het Erasmusgebouw werken. Deelnemers moeten de afbeelding van Desiderius Erasmus, die de buitenmuur van de nieuwe entree siert, downloaden en inkleuren, maar het is ook toegestaan om de afbeelding te punniken, 3D-printen, in een collage te plakken of een andere techniek te gebruiken.
Literaire Boyband
De drie winnende studenten krijgen een abonnement op Swapfiets, een bon voor LUX en een Radboud-sweater. Medewerkers maken kans op een tegoedbon voor de Refter. De jury bestaat uit verschillende medewerkers van de letterenfaculteit en wordt voorgezeten door Helleke van den Braber, coördinator van de masteropleidingen Creative Industries, Kunstbeleid en Kunstbedrijf.
De feestelijke opening van het Erasmusgebouw is voorzien voor 20 februari. Om 12.30 uur vindt de officiële opening plaats, met een optreden van de Literaire Boyband en de bekendmaking van de winnaars van de kleurwedstrijd. De winnende kunstwerken krijgen een plaats in de vitrines van de nieuwe entree.
Wie is Desiderius Erasmus?
De Rotterdamse humanist Desiderius Erasmus (1469-1536) geldt als een overgangsfiguur tussen de middeleeuwen en de nieuwe tijd. In zijn bekendste werk, Lof der Zotheid, is hij kritisch op priesters, pausen en de geleerden van zijn tijd. Het Erasmusgebouw dankt zijn naam aan een prijsvraag die in 1973 werd uitgeschreven. Enkele namen die het niet haalden: Horizonvervuiler, Toren van Babel, Volière en Kolosseum.
Jos Koldeweij schreef op 16 januari 2020 om 21:21
Mooi om met een makkelijk (?) toegankelijk initiatief de beeltenis van Erasmus als naamgever van de academische toren onder de aandacht te brengen van alle campus-gebruikers! Erasmus zelf was er heel fel op hoe hij werd afgebeeld.
Inspirerend voor alle creatievelingen – en straks de beoordelaars van de inzendingen – is wellicht te lezen hoe Erasmus dacht over zijn portretten en over geportretteerd worden. Lang geleden (1986) maakte ik daarover een artikel, dat ook fungeerde bij een tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen. Wie wil lezen:
https://www.academia.edu/35783874/Erasmus_naar_het_leven