Extern onderzoek naar klachten zoeksysteem RUQuest
De Universiteitsbibliotheek (UB) laat een extern onderzoek uitvoeren naar de klachten over het nieuwe zoeksysteem RUQuest. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen Ondernemingsraad, college van bestuur en UB.
Het regent al maanden klachten van medewerkers en studenten over de complexiteit van het in december ingevoerde nieuwe zoeksysteem RUQuest. ‘Op deze manier zorgt het systeem voor onnodige werkdrukverhoging’, zei ondernemingsraadvoorzitter Bernadette Smelik eerder op Voxweb.
Vanwege de klachten komt er nu een extern onderzoek naar vindbaarheid en gebruiksgemak. ‘In overleg met de Ondernemingsraad, het college van bestuur en de UB kwam het idee voor een extern onderzoek spontaan op’, zegt UB-directeur Natalia Grygierczyk. ‘Ik vind het een goed idee dat er nu eens objectief van buitenaf naar het systeem wordt gekeken.’
Evaluatie
Waarom heeft de UB niet eerder zelf onderzoek gedaan? De problemen doen zich immers al maanden voor. Grygierczyk legt uit dat je geen evaluatie moet doen naar een systeem dat nog niet af is. ‘We zijn al maanden bezig met een hele lijst aan verbeterpunten. Het systeem wordt al beter.’ De directeur wijst op het afnemend aantal gemelde klachten, van 95 in de maanden januari tot en met maart tot enkele daarna.
‘Alle UB’s kampen met problemen.’
Grygierczyk waarschuwt dat van de externe adviezen geen wonderen verwacht moeten worden: het systeem is en blijft complex. Ze legt uit dat de problemen niet de schuld zijn van de Nijmeegse universiteitsbibliotheek: alle UB’s werken met een nieuwe, landelijke zoekinfrastructuur, waarin de lokale systemen als het ware zijn opgenomen. De software om dat samen te voegen is niet geschikt voor lokale maatwerkaanpassingen. ‘Alle UB’s kampen met problemen.’
De directeur wijt een deel van de problemen aan onderschatting van het systeem. ‘Het oogt eenvoudig, maar je moet er echt een paar uur voor gaan zitten.’ En ja, ook als alle verbeteringen zijn doorgevoerd en het extern rapport is afgerond, zal zoeken en vinden nog steeds een vak zijn. Het gebruik zal gemakkelijker worden, meent Grygierczyk, als studenten erover worden onderwezen. In sommige opleidingen is dat al zo. ‘Maar niet overal, dus ik blijf de faculteiten wijzen op het belang daarvan.’
Lieske Tibbe schreef op 25 mei 2017 om 12:20
‘Alle UB’s kampen met problemen’ wordt in bovenstaand stuk geciteerd. Als gebruiker van diverse bibliotheken kan ik dat in elk geval niet beamen. Niet alleen is RU-Quest niet gebruikersvriendelijk, het geeft ook nauwelijks bibliografische informatie bij boeken, die je in andere catalogi (gelukkig nog) wel kunt vinden. Vergelijk het maar eens met één en hetzelfde boek.