Fietser op de Heyendaalseweg krijgt meer ruimte
De Heyendaalseweg gaat medio 2020 grondig op de schop om het fietsverkeer beter te laten doorstromen. Buurtbewoners vrezen de dupe te worden.
Tijdens de spitsuren loopt het verkeer op de Heyendaalseweg tussen de Groesbeekseweg en Groenewoudseweg regelmatig vast. En dat moet anders, vinden burgemeester en wethouders.
Door de fietspaden langs de Heyendaalseweg te verbreden, hoopt het college dat het fietsverkeer beter doorstroomt. Studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen fietsen in de spits massaal van de stad naar de campus en terug. Omdat de bestaande fietspaden volgens het college te smal zijn, levert dat regelmatig gevaarlijke situaties met passerend autoverkeer op.
De verbreding van de fietspaden zou aanvankelijk ten koste gaan van zo’n vijftig parkeerplaatsen van omwonenden. Zij zouden voortaan moeten parkeren in zijstraten van de Heyendaalseweg. Dat leverde veel weerstand in de buurt op. Na ruim een jaar van overleg is gekozen voor een variant waarbij – gezien van de stad richting campus – het trottoir aan de rechterzijde wordt versmald. Daar komt ruimte voor verhoogde parkeerplekken. Een beperkt aantal parkeerplaatsen aan de overzijde maakt ruimte voor een breder fietspad en meer groen.
Bewoners de dupe
Alex Holderbusch, lid van de buurtgroep die meedenkt over de herinrichting van de Heyendaalseweg, vindt het een goede zaak dat de campus beter bereikbaar wordt. ‘Maar door meer ruimte aan de fiets te geven, worden buurtbewoners de dupe. De parkeerdruk rondom de Heyendaalseweg is op sommige plekken nu al heel hoog en dat wordt alleen maar erger. Per saldo verdwijnen er immers parkeerplekken.’
Ook twijfelt hij aan het nut van de herinrichting. ‘Wat ons betreft zit het grootste knelpunt op het tracé van de rotonde ter hoogte van de Groenewoudseweg tot aan de Kapittelweg. Dat stuk wordt voorlopig niet aangepakt.’ Holderbusch benadrukt dat hij de komende tijd ‘constructief mee wil kijken naar een oplossing’. ‘Want hoewel er een voorlopig ontwerp ligt, zijn er nog genoeg details open.’
Waalbrug
De herinrichting gaat zo’n 2 miljoen euro kosten, schat het gemeentebestuur. Dat is 7 ton meer dan was berekend. Binnenkort worden de plannen gepresenteerd aan omwonenden. Zij kunnen dan nog meedenken over de laatste details.
Pas als de renovatie van de Waalbrug is afgerond, wil het college beginnen met de herinrichting van de Heyendaalseweg. Dat is dan op zijn vroegst in 2020.
Dit artikel van Stephen Friedrichs verscheen eerder in de Gelderlander.
ton schreef op 6 december 2018 om 14:32
een verbreding van het fietspad lost het probleem niet op, de fietser zelf moet meer verantwoordelijkheid nemen. Niet meet meer dan tweeën naast elkaar fietsen en s ávonds zorgen dat ze goed verlichting hebben en zich aan de verkeersregels houden net als ieder ander, dit geldt ook voor de gemeente zoals rotondes die men links en rechtsom mag nemen. Omdat dit bij een rotonde mag denken de fietsers al dat ze het overal mogen en zo zijn er nog veel meer zaken waarin de fietser zichzelf kan beschermen.
Piet schreef op 10 december 2018 om 12:37
Helemaal mee eens, Ton. De rotonde bij het Erasmus gebouw bijvoorbeeld is een verschrikking zeker op een regenachtige herfst-namiddag. Daar kunnen fietsers van zes kanten aankomen, zonder licht, zonder richting aan te geven en telefonerend…